[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Trädskällare • Visa tråd - Minnesvärda tuppar

Minnesvärda tuppar

Den som känner för det kan skriva ned sina jakthistorier för allmän beskådan. Lyckade, snöpliga, allmänt konstiga eller normala allt av intresse

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Re: Minnesvärda tuppar

Inläggav Lars » 18 okt 2012 22:37

Det var en morsk herre har själv varit med om tuppar som börjat spela i trädet under ståndskall men aldrig någon som tagit mark utan att man hjälpt till med bössan, eller jo förresten har fått två tuppar och en höna utan att skjuta men då är det duvhöken som "hjälpt" mig :ox:
Användarvisningsbild
Lars

Inläggav Rokka » 22 okt 2012 12:34

Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav Rokka » 22 okt 2012 12:38

Har oxå varit med om en självmordskandidat. Under ansmygningen så flög den ner från furan o satte sig i en pytteliten gran(2 meter max) helt öppet och kraxade som en besatt. Det är nog mitt lättaste skott någonsin.
Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav Norrbin » 22 okt 2012 16:26

Passar på att summera lite av höstens äventyr här och berättar lite om en rolig episod från igår. Tycker det är väldigt roligt att läsa hur det går för er andra och att man kan snappa upp ett å annat tips på vägen från er lite mer rutinerade rävar, gud vet att det kan behövas! Eftersom detta är min första trädskällare så har jag som sagt inga erfarenheter av hur man skall göra för att få till hunden på ett vettigt sätt utan har kört mycket på känn och som jag tror att det skall vara. Har blivit en hel del släpp från premären fram till idag, orkar inte räkna då jag tappat räkningen för länge sedan men många turer har det i alla fall blivit :D Det är dock dom senaste dagarna som jag verkligen tyckt att nu börjar det lossna på riktigt! Hunden söker ut mellan 5 å 10 minuter, han är oftast ute runt 300 meter ifrån mig när han söker (enligt astron) och vi har en bra kontakt i skogen. Han har under hela hösten hittat fågel utan att det egentligen renderat i annat än mycket korta ståndskall innan fågel tagit till vingarna men igår fick jag min första riktiga AHA upplevelse inom jaktformen..
Vi åkte till ett ställe där jag visste om en tupp som vart otroligt ilsk hela hösten (bland annat spöat upp en kille i älglaget) och vi hittade nästan omgående honom i en gammal gallring nära ett hygge. Tuppen tog till flykten ett par hundra meter men buster hittade honom enkelt där han satt och väste i en liten tall och sen kom det första RIKTIGA ståndskallet på fågel! Smög och kröp som en indian och kom till slutligen in på ca 25 meter innan jag får se trädet som hunden markerar och i toppen sitter den svarte draken och är riktigt elak. Lägger upp bössan och skall precis " glida in" i kikarbilden då tuppjävlen LÄTTAR från trädet! :evil: Flykten blir ett hundratal meter innan buster återigen får fast honom fast då bara för en dryg minut innan han lämnar för gott.. Har haft några korta ståndskall på fågel under hösten som skulle kunna kvala in som halvchanser men det här får ändå ta priset som den bästa chansen hitills! Först var jag riktigt förbannat för att jag inte lyckades fixa belöningen åt rödtotten men sen kom jag på att jag trots allt kunde räkna in ett mycket bra jobb med korrekt markering, förföljande och 6-7 minuters ståndtid. Nån gång måste ju även vi få chansen att få ner en rackare ur träden också men jag avslutade ändå dagen med en bra känsla i magen och ett brett leende på läpparna! Fan va roligt det här är!! :D
Norrbin

Inläggav Rokka » 02 nov 2012 17:54

Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav Rokka » 21 dec 2012 19:07

Jaha,apropå toppjakt så minns jag en mycket speciell sådan,på den tiden då jag fortfarande anammade denna jaktform med öppna armar. Numera jagar jag aldrig utan Flamman.Framför allt för att delad glädje är dubbel glädje i mina ögon sett,jag gläds inte det minsta av en skjuten tupp om inte den röda Rackan har skällt på den före skottet. Allt annat känns som ett enormt jävla slöseri.
Men det fanns en tid när jag provade mig fram,och det är från denna tid kommer dessa rader ifrån:
Jag var ung då o bodde hemma på den tiden. Hemmahuset var beläget nära Torneälven där strandkanten kantades av mycket björk som ofta åtråddes av rejäla orrflockar i januari/februari. Och så var fallet även denna gång.Stranden hade i 2 veckors tid varit ansatt av en stor flock orrar(ca 50 st) Så jag beslutade en dag att göra slag i saken och göra ett eldöverfall mot flocken! Drog på mig snödräkten en tidig morgon,lånade farsans Tikka 222,klättrade upp på hustaket,lutade mig mot skorstenen o inväntade gryningens första solstrålar(samt flocken)
Solen uppenbarade sig till slut och nästan som på kommando så kommer också orrflocken i gryningsljuset inflygandes på kupande vingar och sätter sig i strandbjörkarna.Jag ser att orrarna börja knapra i sig björkskott. Inser dock ganska snabbt att hållet är lite för drygt så jag klättrar ner för stegen och avancerar snabbt mot flocken. Ålar sista biten fram och snabbt har jag en fin,svart prost med ett dödligt svart kors på sig. Pang! Orren faller.Går fram och plockar upp fågeln,flocken flyr men inte långt bort. Snart har jag en ny svart fågel i siktet,ny anläggning, Pang! en till faller. Marscherar vidare tar upp fågel nr.2. Flocken dröjer sig dock kvar. En bit ifrån får jag ånyo skottillfälle och fågel nr.3 faller till marken knall och fall! Flocken lättar slutligen mot en gränsande kommun.
Ytterst nöjd med tillvaron så går jag ändå senare under dagen en liten runda runt ett berg i närheten(på den tiden hade man obegränsat med energi) och skjuter ytterligare en orrtupp 8-)
Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav Aspås » 21 dec 2012 19:55

Eftersom snön har lagt sig i så stora mängder att riktig jakt inte går att syssla med längre är det dags att ligga framför brasan och drömma om framtida och redan upplevda jaktepisoder.
Just nu har jag kommit och tänka på ett minne från mitten av 70-talet. Jag och min kusin var i tonåren och riktiga jaktidioter, med vår morfar som största hjälte här på jorden. Han hade hundar av flera olika sorter. sköt älgar, fåglar och harar så det stod härliga till, i alla fall som vi uppfattade det. Har senare i livet kommit fram till att munlädret var större än avlossade skott på vilt.
Hur som helst. Denna härliga historieberättare talade om hur han jagade gråfågel på vintern när han var ung. Han lärde oss att fåglarna kröp ner i snön när det var riktigt kallt ute och att man kunde fånga dom med håv om man smög sig fram på skidor och letade spåren där de krupit ner. Vi ungglopar tände naturligtvis på idén och konstruerade varsin håv med c:a fem meters långt skaft och gav oss ut i skogen och letade fågel. Jag lovar att det inte är helt lätt att ta sig fram på glidpinnar med denna utrustning!
Turerna blev många och diskussionerna om tekniken var långa. Fåglar i snön hittade vi, upp flög de alltid men inte i våra håvar.
Trots det tyckte vi att vi kom närmare ett lyckligt resultat.
Så småningom tinade snön bort utan något fångat byte och frågan är om inte morfars nöje var större än våran bedrövelse att inte lyckas.
Leve pippin
Användarvisningsbild
Aspås

Inläggav Brave » 22 dec 2012 15:36

Påtal om pippifåglar osm gömt sig i snön så kom jag på ett antal episoder som inte levererat fåglar men dråpliga händelser då det plötsligt dykt upp fåglar ur snön. Jag kör i mitt jobb ganska mycket skoter (är skogvaktare) och är också då mycket ute i skogen vilket gör att jag ofta kommer i kontakt med fågeln.

En gång var vi påväg ut till jaktmarkerna med skotern(ej jobb denna gång) då jag och flickvännen som satt bak på tunneln (har funderat på att köpa en dubbeldyna men inte riktigt gjort slag i saken än) hamnade mitt i en orrflock på ca 30 fåglar. När den första reste 2 decc från skidan så var jag inte med på noterna, när den andra lyfte 2 decc från andra skidan hade jag fortfarande inte riktigt greppat läget. När den 3dje lyfte en meter senare så var jag med och kastade mig i full fart mot fågeln i hopp om att fånga en med händerna. Till mitt försvar får jag väl säga att det här var innan jag hade röskinnet och att jag nyligt innan varit i Cananada och där fått höra att vi var så fega som jagade med bössa, där var minsan orrarna så korkade att de gick att jaga med basebollträ.... Med det färskt i minnet så hann jag på de 2 första fåglarna kläcka iden :idea: att jag borde nog kunna strunta i slagträt och nypa en direkt.. Det jag dock glömde ta med i beräkningen var att flickvännen satt baki mig och att hon antagligen inte hade hunnit tänka ut att nu hoppar personen som kör skotern av och jag kommer att fortsätta i i stort sett oförändrad hastighet efter det här smala spåret som svänger där framme och att hon därför måste ta över styrningen och väjja för det analkande trädet. Pippin fick jag hur som inte och det enda resultatet vart en sjuhelvettes utskällning av en någon förvånad dam som fann sig liggande intill den gran som skotern monterat sig i. Sammanfattningsvis så var det nog ine den bästa iden jag kläckt.. :roll:

En annan gång är jag ute på jobb i mitten av januari, har varit och besökt en avverkning samt rekat inför en kommande toppfågeljakt på vägen tillbaka då jag kommer ut på en plogad väg där jag lite längre bort lämnat bilen. Frusen, trött och ofokuserad lägger jag av efter vägen i normal nu vill jag hem fart.. Det har blivit riktigt skumt ute då dagarna inte är världslånga den tiden på året. Efter ca en kilometer så kommer det plötsligt 2 vita prickar mitt i synfätet och de avancerar snabbt mot mig, eventuellt kanske de bara for rakt upp för att fly men det kändes precis som de var påväg att atackera och reaktionen uteblev inte, armarna åkte rakt upp för att skydda ansiktet från det ännu oidentifierade föremålen. När en av klumparna slår in i mig så gör jag nästa oväntade grej och kastar mig bakåt. Efter lite tumlande på backen och några varvs funderande vad som hände och försök nill navigering så inser jag när jag ser en ripa fladdra iväg att jag troligen åkte på däng av denna just sekunderna innan. Av spåren att dömma kom jag söderifrån och av spåren vidare norrut, med en svag avvikning åt öster, så var jag antagligen påväg ditåt. Skotern jag hade med mig syns dock inte till, jag hör den någonstans i närheten men det tar ytterligare någon sekund inna jag kan resa mig och försöka lokalisera den. På vingliga ben finner jag den tillslut uppochner i det troligen djupaste och blötaste krondike människan skapat. Som tur är så är den på helt fel köl så att jag hinner få upp värmen ordentligt innan jag är påväg till bilen igen.

Den senaste händelsen som inträffat med gömda fåglar var i våras utanför arjeplog då jag återigen var ute för att inventera nått. På morgonen hade jag varit in hos en lappgubbe i närområdet och tiggt mig en kopp kaffe. Då de höll på att samla renar för kalvning så var de ganska stressade då de hade dykt upp ett antal tidigt uppstigna björnar som rumstrerat om i renhjordarna. Jag lovade att hålla utkik efter björnspår så de visste ifall fler björnar var i antågande. Dagen fortlöpte som vanligt, soligt och fint och skarföret gjorde att man hann riktigt långt. Inga björnspår passerades heller och allt var frid och fröjd när jag svängde ut på en oplogad, ordentligt igenvuxen gamma skogsbilväg. Träden som kantade vägen bildade en riktigt tunnel och det vara bara att fortsätta längs efter. Efter några hundra meter passerar jag en stor gran på höger sida. I ögonvrån ser jag hur det under granen börjar röra sig en mörk skugga. Efter att en hel dag småspanat efter björnspår så blir det undermetvetna lätt påverkat och halvmetern till björnen gjorde att björnfrossan inträffade blixtsnabbt och utan pardon. Gasen fördes snabbt till läget stumt mot styret och farten ökade därefter. När jag 3 sekunder senare sansade mig och hann tänka igenom tanken klart så insåg jag ju att det kunde ju faktiskt vara kul att se björnen också. Så jag slog av på gasen och vände mig om för att se vilket monster det var jag skrämt upp ur sin lega. Men på vägen syntes inget. Jag stannade upp och stod en stund och tittade mot granen men där var inte ett liv. Efter 5 minuter hade jag samlat mig såpass att jag försiktigt vände om och rullade tillbaka mot granen. Det borde ju finnas spår kunde man tycka. På vägen var det dock tomt på spår och under granen syntes det ingenting förutom lite fågelskit. När jag sen bröt igenom granridån och ut på baksidan så vart det dock en trevligare syn när 3 hönor och 2 tuppar lyfte upp i närmsta större tall..

Har besökt det området i höstas igen fast den gången med röskinnet. Tyvärr gick vi resultatlöst.
Mvh Emil & Gnista
Användarvisningsbild
Brave

Inläggav Rokka » 25 dec 2012 16:56

Härliga berättelser Braveheart,gillar dem skarpt :D
Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav Rokka » 30 apr 2013 18:40

Hur man blir introducerad till Trädskällarjakten kan säkerligen variera oerhört mycket(en liten parantes nu från Tupparna)Min resa till jaktformen var lite snårig kan man säga. Jag hade minsann ingen mentor eller någon trädskällareldsjäl som slussade in mig i jakten. Min far o hans bröder ägnade sig huvudsakligen åt indianjakt. De sköt fågel på uppflog och snarade fågel.De gjorde allt för att lägga kött på bordet för en väl tilltagen familj(16 st) En av mina farbröder skaffade sig dock en finskspets som invigde honom i en helt ny värld,han blev upplyst!. Vira hette tiken som fick honom att inse hur det kan se ut när man jagar med en fungerande Flamma. Han sköt oerhört mycket fågel,och ännu idag när han är full(ibland) så prisar han sin gudomliga tik som enligt honom kunde skälla ihjäl 20 fåglar per dag ;-)
Farsan min blev givetvis också intresserad fågeljakt med hund efter det att hans bror gång på gång beskrivit hur enormt lätt det var att nedlägga fåglar för en fungerande Flamma.
Min far skaffade således en Norrbottensspets vid namn Träff från Herbert Falle'i Kassa(han visste inte bättre)
Injagningen av denna vovve blev ingen egentlig injagning. Träff hade nog inte alla hästar hemma,hissen gick inte ända upp kan man lugnt säga.När farsan släppt honom i skogen så försvann han alltid som en sval vindpust i ett Julivarmt Norrbotten. Han sprang flera mil, gick över gränsen till Finland för att ragga brudar/tikar varenda gång. Det var ett hopplöst fall. Farsan gav upp till slut och beslöt sig för att "avsluta" eländet,ett nackskott var botemedlet. Men dessförinnan fick jag en chans med åbäket o då lyckades jag otroligt nog nedlägga en tjäderhöna på ett perfekt ståndskall av Skrället!? Jag var delvis frälst!
Sen fick jag ett telefonsamtal från min gamla klasskompis Janne.T som bad mig att följa med på jakt med hans Jerry och under denna jakttur klarnade allting och blev så kristallklart som det kan bli när en varg hittar sin flock!
Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav Nimrod » 30 apr 2013 19:11

:) Hög igenkänningsfaktor på det. Vi hade besök av Ivar Jatko. Han var skogsfaktor åt MoDo och ägare till en nobs. Han satt i stugan och berättade hur lätt det var att skjuta fågel för hunden samtidigt som de arbetade i skogen med taxeringar och stämplingar. Farsgubben tände på alla cylindrar, förena jobb och jakt. Optimalt. Han visste inte heller bättre så han köpte en nobs av Åke Samuelsson i Lahnajärvi för 400 kr med stamtavla. Inget mentorsskap här heller, så jycken blev som den blev, men det var så man klev på Tapios stig.
Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Rokka » 19 jul 2013 17:01

Nä, ta mig tusan om det inte börjar närma sig! Dags att skjuta in bössan,smörja kängorna,kolla kartorna,köpa jaktkort,ladda batterierna,klippa klorna på hundarna, pussa kärringen, you name it! För snart är det äntligen dags igen, nedräkningen har börjat på allvar.Känns overkligt.Nyss var det så länge kvar.....
Bara just därför så fladdrar ett litet premiärminne förbi i min gamla hårddisk : 25/8, jag och Rokka befinner oss vid en liten sjö.Klockan är 0630 och det är 8 grader varmt/kallt o en hård nordlig vind råder.På dessa marker har domedagsmaskinerna inte varit nådiga,nästan allt är avverkat.Kvar finns dock några remsor skog kring sjön, med omkringliggande snåriga myrar. Här brukar det alltid finnas fågel,det vet både jag och vovven,men det är med sorg i hjärtat jag kan konstatera att ytterligare ett fint parti skog strukit med under våren. Snart finns ingenting kvar,en trädskällarjägares värsta mardröm är på väg att besannas-skogen helt utplånad.
Nåväl,Rokka sket dock i mitt negativa filosoferande och stack iväg mot den lilla myren strax norr om sjön. Hinner precis upp på höjden på den södra sidan av sjön när jag plötsligt hör skall i fjärran. Vafan,det gick snabbt hinner jag tänka, sen är det tyst. Väntar ett tag,sen hör jag skall igen.Svårt är det att lokalisera skallet pga.av den tilltagande vinden, men de tycks komma från den norra delen av sjön så jag beger mig ditåt.
Går över ett stort hygge för jag tycker mig höra skall på andra sidan,men när jag kommer fram är det alldeles tyst,bortsett från vindens tilltagande dån. Då slår det mig! Kanske dags att hala upp Astron från midjeväskan!(hade precis köpt den, så jag var inte så van vid den) Halar upp den,slår på den väntar ett tag oVoila! Tingesten förkunnar : Rokka skäller ståndskall 350 meter i motsatt riktning o österut på en höjd norr om sjön.
Det var som fan tänker jag.Hör fortfarande ingenting när jag börjar släntra mot platsen jag fått anvisad av denna förunderliga manick.Men efter ca.200 meters rask promenad hör jag faktiskt skall. De kommer bakifrån den norra höjden. Taktfast,och bergsäkert trots vinden.
Smyger snabbt fram och får tämligen omedelbart syn på skallobjektet, hönan som sitter i en smal björk.Lägger mig ned och lägger an. Björken svajar betänkligt i vinden.Håller mitt i. PANG! MISS! Hönan sitter kvar,helt obekymrad,hunden öser på. Eftersom jag nyss skjutit in bössan så vet jag att den går som ett spjut,det är nog vinden som spelat mig ett spratt hinner jag tänka när jag matar in en ny RWS. PANG! Denna gång faller hönan som ett lod ner i myren. Denna dag blev jag Garminfrälst.Utan denna fantastiska grunka skulle jag nog ha blivit lottlös denna dag.
Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav Nimrod » 19 jul 2013 17:22

Rune B Samuelssons efterträdare på jorden har skaldat jaktpoesi i modern tappning! :)
Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Rokka » 19 jul 2013 19:41

Rune är en stor inspirationskälla. Enbart att nämnas i hans närvaro är stor ära minsann :D
Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav Rokka » 02 aug 2013 18:47

Jaha, gott folk,någonting är på gång.Det är svalare ute.Morgnarna är kalla och naturens dofter förändras och triggar igång någonting i min gamla hjärnbark. Någonting som får min själ att lyfta högt över vardagens vanliga slit.Gamla jaktminnen ploppar upp på min inre skärm. Hundar,fallna fåglar,jaktkamrater,jaktturer,besvikelser, allt flashar förbi i ett rasande tempo.
Och jag är nog inte ensam om detta. Mina fyrbenta vänner anar/känner också vad som är på väg. Har haft min gamla jaktbil (Toyota Corolla-88 4wd )på lagning i Finland ett tag,och alldeles nyligen fick jag äntligen hämta hem bilen.Min käresta som var hemma vid detta tillfälle sade att bägge hundarna plötsligt blivit som galna i hundgården. De skällde som om de skulle ha sett en skabbräv passera på 20 meters håll. Hon såg dock ingenting,men strax efter skallanfallet anländer jag med jaktbilen och allting blir uppenbart. De hörde bilen på långt håll och de vet vilken årstid det är 8-)
Användarvisningsbild
Rokka

FöregåendeNästa

Återgå till Jakthistorier & Äventyr