[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Trädskällare • Visa tråd - Dacke

Dacke

För er som vill diskutera finnspetsar

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Re: Dacke

Inläggav Aspås » 04 aug 2011 20:44

Välkomen tilbaks :D Vem kommer att levera nästa hund tll dig!
Antar att alla uppfödare har dig högst påprioriteringslistan :D :D
Leve pippin
Användarvisningsbild
Aspås

Inläggav Enzo » 04 aug 2011 20:46

Hej Ralf, kul att se något från dig. Antar att giftet fått fäste på dig. Inte lätt att byta ut detta då...

Den var bra! Ska använda mig av samma orsak nästa gång jag kryper över gräsmattan en sen sommarkväll, kan ju tom gå hem som ursäkt :-)
Användarvisningsbild
Enzo

Inläggav Redman » 04 aug 2011 20:57

Välkommen åter! Lima jo det låter det 8-) . Lycka till
Redman

Inläggav Rokka » 05 aug 2011 07:24

Nämen,se på fan :D Välkommen tillbaks Raffe! Vad var det jag sa: Den som en gång vandrat på Tapios stigar tillsammans med Flamman är förevigt förlorad i denna jaktform(ett modifierat Runecitat)
:pow: :pow: :pow:
Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav kela » 05 aug 2011 12:56

Ralf om du har vägarna förbi jämtland så är du alltid välkommen att höra av dig så ska vi nog kunna rota om lite i dom jämtländska skogarna också...
Användarvisningsbild
kela
Site Admin

Inläggav Rokka » 05 aug 2011 18:35

Sen har du ju även Tornedalen till förfogande(om du vill)! Men det visste ju du redan sen tidigare...
Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav Ralf Ekbäck » 05 aug 2011 21:45

:shock: hops de va som f-n Ja vad ska man säga mer än TACK. Ja du Aspås jag har inte bestämt mig NÄR den nya röda flamman ska in hos oss, där av är inte heller uppfödaren bestämd. Och med vis av erfarenhet hur svårt det var sist när jag skulle ha hund så tar jag det när tiden kommer......det är ju fortfarande så att jag ÄR en allround jägare som lever i exil söder om dal älven. Men nu ska jag njuta livets goda i Lima o jaga med fantastiska hundar o med en man som jag hyser den största respekt för vad det gäller hund kunnande.
Kul att se era responser o som ni säger...har man vandrat på dessa stigar är det mesta av all annan jakt klass 2. Jag tackar dig Kela o vem vet....dig med Rokka....och du vet vad som gäller :pow: .....jag hoppas få återkomma med mustiga och utsvävande berättelser om mitt kommande äventyr...tills vi hörs....kom ihåg att era röda flammor är som ved kaminer......med torr fin ved o kärlek ger den värme...men med sur ved blir det bara rök.....
see you
//R
Livet är för kort för att jaga med dåliga hundar
Användarvisningsbild
Ralf Ekbäck

Inläggav Gunslinger » 05 aug 2011 22:45

Hej Ralf !
Kula att höra att du är med på banan.
När den Röda Flammans "bacill" har bitit sig fast, går den nog inte att bota, och ingen av oss som blivit "smittade" vill nog bli botade heller :lol:
Lasse & Roope
Användarvisningsbild
Gunslinger

Inläggav Ralf Ekbäck » 20 okt 2011 21:51

Jag använder denna tråden då jag vet att många läser den, jag har lovat några personer på forumet att skriva lite om hundproblem jag hjälpt dom med och ge min syn på dressyr.

Första problemet jag tar upp är hunden som inte kommer på inkallning.
Koncekvens och ledarskap är led ord här, flockledarens (kommer förkorta detta med FL framöver)roll och aggerande är otroligt viktigt.
Om hunden inte kommer första gången vi ger inkallnings kommando höjer vi ofta rösten och ger ett nytt kommando. Kom ihåg att det är ett kommnado och inte en vädjan som SKA åtlydas.
Om vi kommer in i köket och ser hunden stående på bordet och äter i grytorna lär vi ge ett komando om att gå ner. Gör inte hunden detta kommer vi förmodligen handgripligen att hjälpa den ner utan ett extra kommando. Så ska vi göra om hunden inte kommer vid första kommandot på inkallning. Det jag nu talar om är unghundar och vuxna hundar. Om en hund inte kommer och jag är säker på att den hört mig rusar jag mot den i fullfart skrikandes morrandes hotfull och arg, flyr hunden jagar jag den tills den ger upp och då lägger sig ofta hunden ner och visar underkastelse. I detta läge fortsätter jag gå runt hunden och dominera den med röst och kropps språk. Hunden ska helst ligga på rygg och verkligen ta åt sig. Jag lämnar den allt jämt liggande hunden och går en bit tillbaka most den plats jag stod på när jag kallade första gången. Ger nytt kommando, ofta kommer hunden lite osäkert och jag öser då beröm över hunden med glad o possitiv stämma. Svart och vit för hunden. Hunden lever i en svart och vit värld, rätt och fel. bara vi mäniskor känner till ord som kanske, senare eller snart. Ett kommando är just ett kommando och inte en vädjan. Vi som FL vädjar inte, vi styr flocken, vi bestämmer och vi är trygga ledare som hunden vill följa för att den ser upp till oss. Har man fått in detta så kan ju hunden skälla älg för man kan kalla den av ståndet, man behöver aldrig vara orolig att en jakt tokig hund inte vill åka hem, man kan ha hunden lös under promenader osv. Vilken lätt hund att ha att göra med va?

Ett annat problem jag dryftat med en vän är en unghund som som var skygg mot folk. Här gäller också att aggera som en trygg FL. Att inte tvinga hunden att ta kontakt att inte ta ett steg åt sidan och låta en främande lock på hunden. Vi som FL är den som först ska ta kontakt med en individ som vill inträda i vår flock, vill unghunden stå bakom och titta på får den göra det och det gäller att strunta i hunden. den kommer så småning om att vara nyfiken på vem FL pratar med och själv söka kontakt. När hunden sås måning om lärt sig att vi som FL aldrig kräver något av den som gör ont kommer den att kunna bli tillsagd att stå stilla så tex en utställnings domare kan känna på den.

Tredje problemet jag tänkte ta upp var en hund som inte lät föraren ta fäld fågel utan att naffsa. Många tycker detta visar på stor jaktlust och jävlar annama. För mig är det brist på ledarskap och har inget med jakt lust att göra. Möjligen bytesmedvetenhet men inte jaktlust. Jag hade nöjet att jaga för denna hund en helg, vi fällde en tupp tidigt på lördags morgonen som hunden ville ha för sig själv. Föraren fick dominera och göra anspråk på fåglen genom kropps språk och röst utan att fysiskt röra hunden. När hunden backat undan la vi den ett par meter från fåglen där den fick ligga tills vi skurit av en fot som hunden fick hämta ur förarens hand. På söndagen skulle jag själv fälla en fågel men klumpfoten var framme så vi gick tomma. Dock har föraren talat om att allt nu funkar bra. Han har kompleterat med andra domians övningar och konsekevs med ett komando i alla lägen, han påstår även att hunden söker på mer lagom avstånd och jagar mer med honom än själv. Han har blivit en bra FL som hunden har förtroende för genom att vara ärlig, genom att inte låta hunden ta maten innan kommando, inte hoppa ur bilen innan kommando och genom att få inkallning med ETT kommando.

Tråden i tanke sättet är att en bra FL är en person vi själva hade sett upp till. Trygg, lugn, ärlig och den som tar stormen om den kommer. Är man bara noga med att behandla hunden för vad den är, dvs en hund Canis familaris dvs tam varg. Ett flockdjur som SKA ha en flockledare kommer man långt.
Dom små spetsarna ligger högt i sitt temprament och är kvicksilversnabba med att läsa av oss på vårt kropps språk, ofta innan vi henner ge verbala kommandon. Tänk på det när ni rör er och på hur ni aggerar. TRYGG OCH LUGN. Att ta fysiskt i en hund är inte fel, men var noga med att hunden ska förstå varför. Om er chef med jämn mellanrum ger er en smäll i skallen och ni inte förstår varför lär ni inte få förtreende för honom, samma sak med er o er hund.

Ja då är väl mitt löfte uppfyllt och har jag varit otydlig eller ni har frågor så ställ dom.
Vidare kan jag berätta att jag haft en gråhund hos mig som slutat jaga och gått ur hand på sin ägare. Nu har jag lämnat till baka hunden som jagar med sin husse igen och saker o ting funkar. Jag måste säga att denna tik var kanon förra helgen i älg skogen. Men den slår inte en röd. Jag är grymt sugen på en röd som skäller både älg o fågel, tror dock en hane vore bäst till detta men vill inte ta in en ny hane i vår flock så länge gamle Buse finns kvar. En tik med dessa egenskaper hade varit underbart. Tiden får väl utvisa vad som händer. Har dock spånat lite efter en ny röd och längtar som fan
//R
Användarvisningsbild
Ralf Ekbäck

Inläggav Thomas » 21 okt 2011 11:31

Bra skrivet Ralf!
Thomas

Inläggav Rokka » 21 okt 2011 14:01

Instämmer! Nyttig information för alla Flammaägare och jag är en av dem :oops: Tack Raffe :lol:
Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav Redman » 21 okt 2011 16:11

Mycket bra Ralf. Ett viktigt ämne att ta upp. Sammarbete via respekt för varandra. Enligt mig finns en bibel till ämnet. Lydiga jakthundar av Erik Wilson, jägareförbundes förlag. :D Läs och lär.
Redman

Inläggav Aspås » 22 okt 2011 13:03

Du innehar inte bara ren klokskap när det gäller hundar. Du kan även sätta pränt på klokskapen och förmedla den till andra!!
Leve pippin
Användarvisningsbild
Aspås

Inläggav Thomas » 23 okt 2011 20:23

Du har pm Ralf!!
Thomas

Inläggav Ralf Ekbäck » 06 dec 2013 23:07

Ja detta är väl kanalen in till detta forum för mig. Hoppas alla Dacke fans har en bra höst och vinter med era hundar.
Själv har det hänt lite i smålands skogarna. Jag sitter nu och skriver med en ny hund av en ras ni förmodligen inte hört talas om vid mina fötter, en jämthund!
Jag blev vid denna hund mer av en slump och via en gammal norsk polis jag lärde känna för många år sedan. Hon är nu 20 månader och i höst har vi fallt 4 älgar ( var av 2 på fast stånd var av en fin udda 8a) och två grisar (var av en riktigt elak gylta på 90kg) för henne. Jag har haft henne skällande på (fel) älgar i över 2 timmar, hon går att kalla av på ståndskall på 400m med en vissel signal. Hon är tyst och trygg hemma.......nackdelar då? Ja hon skäller skogsfågel och hon är inte röd. :roll:
Snart jul.....så...en god sådan vänner.....
Användarvisningsbild
Ralf Ekbäck

FöregåendeNästa

Återgå till Finskspets