[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Trädskällare • Visa tråd - Jaktdagbok, injagning

Jaktdagbok, injagning

För er som vill diskutera finnspetsar

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Re: Jaktdagbok, injagning

Inläggav Bosse H » 02 okt 2017 21:46

Tuggar väl på för oss, grymt dåligt med fågel egentligen, blir inte många chanser per dag, men de sju senaste jaktdagarna har vi ändå fått 5 st.
Har ju jagat mycket med finne men aldrig jagat in en hund själv. så jag har dåligt att jämföra med. tycker hon har lite klena förföljanden och en del dagar dåligt sök från början blir bättre efter 20-30 min. Men skall inte klaga hon skäller ju fågel. En del drevskallstendenser som jag hoppas är ungdomlig iver, vore nog bra för henne att komma i mer fågel och få många fågelkontakter per dag. Det stora problemt jag har är inkallning, eller som jag kallar det infångning. går liksom inte att byta område för det tar allt mellan 1-3 timmar innan man får hon att komma eller hoppa in i buren. i söndags kopplade jag henne direkt efter skjuten fågel, hadde nog kunnat jaga mig tillbak 30 min till men ville inte chansa. vet ifaan vad jag skall göra men hon skyggar för mig när jag skall locka fast henne. kommer in till 0,75 m från mig precis så man inte når henne. i lördags började hon jaga råttor och som tur var fick jag tag i henen då, blev 2 km koppelpromenad tillbaka. lite irreterande Tikka (min gamla hund) varit helt klockren och man kkunde i princip bestämma när man skulle sluta jaga. hadde ju tänkt gå jaktprov med hon men är ju ingen ide när det är ett lotteri om hon går att fånga. borde väl skjuta ett 10 tal fåglar till för henne innan man startar hon.
Användarvisningsbild
Bosse H

Inläggav jakob » 03 okt 2017 21:11

jakob

Inläggav jakob » 03 okt 2017 21:30

Nu har jag beställt en 7,62x39 och en hausken md45 till den.
Borde bli bra!
jakob

Inläggav Bosse H » 03 okt 2017 21:54

Kul med ny grejor.
Nej belöning fungerar inte, tror jag lättare lockar in en räv med belöning. har fungerat att ta ut Tikka göra upp eld och steka fläskpankaka till henne, då kan avundsjukan ta över.
Har blivit nått fel där som jag inte får till, annars är hon följsam i skogen och går dit jag går.
Användarvisningsbild
Bosse H

Inläggav jakob » 03 okt 2017 22:19

jakob

Inläggav mrtom » 06 okt 2017 11:45

Användarvisningsbild
mrtom

Inläggav jakob » 06 okt 2017 19:03

Färdigjobbat, i det helvetes regnandet som var så tackade jag Gud varje dag för att hjulingen hade vinsch men hyfsat sliten blev man.
Men idag har det regnfritt och faktiskt riktigt trevligt väder för första gången på länge så ingen förlust att några dagars fågeljakt offrades.
Tog förstås en tur.
Hade bestämt mig att testa ett gammalt ställe som jag inte besökt på säkert tio år och före det en titt på ett litet område som ser bra ut på kartan.
Gjorde så.
Strax hade Leo ett rungande ståndskall och det satt bra i det trevliga vädret så det var riktigt lyriskt att smyga. Allt gick fint och en unghöna i säcken. :D Tog 22 magnumen nu och nog slog den sönder rätt bra den med på det korta skotthållet. Men ner kom den och faktiskt så ligger den och puttrar i en gryta här i köket just nu.

Gick sen en bergssida som för länge sedan varit bra ibland. Inte idag. Inte ett spår efter fågel. Bytte snabbt till ett annat oprövat ställe som inte heller höll fågel mer än en ensam höna som jag själv trampade upp. Ett tomskall presterade Leo nånstans i flygriktningen vad jag kunde bedöma. Var osäker och gav det verkligen en ordentlig smygning men insåg sen att det var tomt.
Gick lätt att få bort Leo. Var bara att säga till och gå.

Övrigt:
Hög fart på söket men precis som förra gången han inte var i skogen på länge (älgjakten) så tycker jag att det kändes snävare än vanligt.
Såg honom stanna upp bra och lyssna efter fågeln jag trampade upp. Såg redan tidigt goda anlag för detta men har nog inte nämnt det här. Ser ut att följa lite för länge efter synkontakt är försvunnen innan han stannar men det är ju omöjligt för mig att veta hur hans hörselkontakt med fågeln är trots full galopp. Fast tycker alltid hundar jag jagat med följt för länge innan stopp och lyssna så det är nog jag som har fel här för hundarna verkar ju ha full koll.
Han har riktigt snabb skallfrekvens. Gillar det för det underlättar smygandet.
Han börjar vara väl hård på fågeln när den är skjuten. Hönan var nästan plockad.. jag är som alltid förr snabb på att plocka undan fågeln och få ut hunden på sök igen. Tycker det är viktigt och har inget för att vänj hunden vid godbitar efter skott. Fågel död, då har hunden gjort sitt och ska ut igen. Viktigt att få in detta i hunden om den ska klara att hålla reda på flera fåglar åt gången.
Annars inget särskilt.

SS, V
Bilagor
IMG_0410.JPG
IMG_0410.JPG (173.05 KiB) Visad 5639 gånger
Senast redigerad av jakob 09 okt 2017 14:26, redigerad totalt 1 gång.
jakob

Inläggav jakob » 06 okt 2017 23:36

Jag har en fundering jag behöver hjälp med!
Har känts som att slumpen och den vanliga valpovanan förstås är det som spelar in, men ändå. Tar jättegärna emot tips!

Jag tycker att han verkar rätt usel på att hitta fågel helt enkelt. Det är jag som styr in oss i fågel mest hela tiden och förhållandevis sällan hittar han nåt särskilt under längre sök själv. Jag minns inte hur det brukar vara med unghundar mer än att de ofta är just det, rätt dåliga på att hitta fågel själva.. Ser att han har stora projekt kring löpor och jag vet ju att det förstås ofta är det det handlar om när söken är långa tidsmässigt.
Nu känner jag att det är dags att om möjligt, börja jobba mer med detta och rent allmänt känner jag inte till fler metoder än att mana på och iväg från "kalla" löpor han inte kan tråckla ut samt att låta tiden ha sin gång och erfarenhetsbanken byggas på helt enkelt.
Men jag skulle vilja göra det jag kan för att speeda upp den här processen. Om det nu finns några bra metoder som jag inte tänkt på?
Egentligen är jag nog mest lite otålig och glömmer att det bara är rena barnet jag är ute med men det vore fint om nån hade lite bra idéer här. Alternativt bara förklarar för mig att jag får ta det lite lugnt och låta saker ha sin gång och att set ordnar sig. (Vilket det förstås gör av sig själv så småningom) :wink:
Men vafan, man vill ju ha mer att jobba med känner jag!
jakob

Inläggav Lefa » 08 okt 2017 19:57

Trälar på med min hanvalp. Söket börjar bli bättre (utom synhåll klart mer än 50% av tiden, hittar han löpor är han borta till fågeln är på vingarna). Han har ett STORT problem. Ett vansinnigt, dundrande, sinnessjukt, ihållande drevskall i upptaget kombinerat med en tjuvrusning värdig en mård efter fågeln. Inte många fåglar som träar inom 500 meter kan jag lova. Och dom som gör det hör han inte (det ringer väl i skallen på han). Några bra förslag? Gå med han i lina som en setter??!! Jag har skjutit några stycken och på en tupp höll han ståndskallet jämt fint utan avbrott trots att det gick en stund innan jag kunde skjuta - så jag är inte så orolig för själva fågelskällandet om han bara kunde hålla käften i upptaget.
Lefa

Inläggav jakob » 09 okt 2017 14:16

Var ut igår men mest på rekning av stugbygge. Men Leo fick ju hänga med förstås. Inte mycket jakt men vid ett landhugg, rodde mycket båt, blev det ståndskall. Smög länge, över halvtimman från olika håll och hit och dit men lyckades inte se något i den otroligt entiska risfjälltallen.
Och det var heller ingenting där.
Men en tjäder hade haft nattkvist på en låg gren och tömt blindtarmen och det var förstås det som utlöste skallet. Mycket frustrerad Leo som flera gånger reste sig mot stammen. Mycket svårt att få honom från trädet. Blir fundersam på detta. Har ju bara sett det på tomskall en gång tidigare och hoppas det är nåt slags frustration som utlöser det men skall vara väldigt observant på det framöver.

D

Idag en mycket kort sväng på säkert ställe. Inte en fågelkontakt! Helt tomt.
Snävt sök först, mycket snurrande och nosande och snart såg jag färska brunngropar och stanken av älgpiss så det var väl för mycket spännande grejer där för att låta bli.
När vi väl drog oss iväg så hade han mycket fint sök. Rena nöjet att gå med en snabb Leo som låg ute 10-15 minuter hela tiden. Men tyvärr sterilt på fågel.

RSÖ
jakob

Inläggav jakob » 10 okt 2017 12:26

En irriterad liverapport:
Nu skulle jag haft Leos tionde fågel i säcken om det inte vore för att jag hade denna erbarmligt fåniga 22wm.
Det var iallafall sista gången den bössan kommer ut i skogen. Nu gav jag det ju en chans till efter att ha kört med 308. Av fem påskjutna fåglar med denna har två skadskjutits och försvunnit. :evil:
Visst att det är min ovana med kalibern men det är ju rent handikappande att jaga med något så otroligt överkänsligt.
jakob

Inläggav Lars » 10 okt 2017 15:01

Vad använder du för ammo?
Jag har kört 22wmr RWS bly sedan 04 väldigt nöjd med effekten, dock är det ett vapen för moderata avstånd! Efter 70meter rasar effekten och bortom 100 träffsäkerheten
Användarvisningsbild
Lars

Inläggav jakob » 10 okt 2017 17:21

jakob

Inläggav jakob » 10 okt 2017 20:11

Läste förresten nån gammal tråd om när man anser injagningen klar.

Min åsikt om injagning är att den är klar när man kan räkna med att hunden klarar av att utföra den grundläggande uppgiften i jakten. För en trädskällare anser jag det vara att man när man släpper vet att hunden målmedvetet kommer att söka efter fågel och därtill skälla på den utan att släppa och lämna platsen. I princip kan hunden under goda förutsättningar med lite tur klara av att ta en låg jaktprovsetta.

Resten anser jag inte vara injagning då jag som förare har gjort min del i det jag direkt kan påverka för att få hunden att klara av minsta grundläggande krav i jaktformen. Fortsättningen av hundens liv kommer nu att utgöras av finslipning av detaljerna, ett långt lärande där jag som förare absolut kan påverka men där min främsta uppgift är att ge hunden möjlighet att själv utvecklas och använda sina unika sinnen.
Att jaga in en hund innebär för mig inte att det är en process som pågår tills dess hunden är färdigutvecklad och finslipad, det tar ju åratal som regel, utan tvärtom en mindre process som bara innebär att kraven som är absolut grundläggande sitter där de ska.

Jag anser nu Leo injagad. Grunderna sitter där de ska och jag vet att han vid släpp kommer att helhjärtat söka fågel och att han kommer att skälla på den till dess att den flyger eller ramlar ner. Särskilt mycket mer än detta förväntar jag mig inte att han klarar om jag släpper honom imorgon men vissa svårare prestationer vet jag att han reder ut, men inte exakt vilka eller när. Det är sådant han då och då gjort, sånt som är medfött men ändå behöver utföras och läras in och tränas. Han kommer utföra mer och mer avancerade prestationer förstås och var vi landar och vad han klarar om några år vet jag ju inte ännu men jag har sett många lovande egenskaper som tyder på att han kan komma att klara mer än jag skulle förvänta mig av en medelmåttig hund.
Nu har vi många, många detaljer kvar som han kommer att få träna sig på och utvecklas i under kommande dagar och år. Men de grundläggande kraven sitter och jag känner att jag helt och fullt litar på att han med all sin förmåga kommer att ägna sig åt att utföra dessa och under tiden lära sig behärska svårare och svårare situationer och utveckla sig själv i sitt sök och sin förmåga att finna fågel och hantera dessa utifrån olika förhållanden.
Det är en lång väg kvar att gå innan jag kan säga att han är färdigutvecklad utifrån sina unika medfödda egenskaper men just det anser jag inte vara injagning utan en lång process.
Vi får se var vi landar!
Medelmåtta, bra eller överdängare? under medel ser jag som uteslutet med tanke på vad han visat sig ha i genbanken hittills. :wink:

Så dagboken har fyllt sitt syfte nu och framöver rapporterar jag när det sker saker värda att minnas. Sånt som är extra roligt, eller kanske extra tråkigt, eller bara nåt som kan vara kul att komma ihåg när jag läser igenom det någon gång i framtiden.
Känner jag mig själv rätt så blir det nog rätt många inlägg för jag tycker att det varit riktigt kul att skriva ner sånt som hänt. :D
Senast redigerad av jakob 10 okt 2017 20:52, redigerad totalt 1 gång.
jakob

Inläggav Bosse H » 10 okt 2017 20:51

Fortsätt rapportera så man får nått att läsa. lite roligare än snabba ytliga inlägg på FB.
Skadskjutningar är aldrig kul och oftast, när man analyserar i efterhand så tycker man ju att man borde förstått vad som skulle hända. Hönan jag höll på skjuta bort i söndags men hittade var ett sådant skott , bakifrån med lite vridning mot mig, Ville hålla högt 22 WM och lite drygt håll, Höll högt i bröstet och långt fram. Tja att jag skulle träffa långt fram och inte skjuta genom vitala delar borde jag ju förstått. Men man är en slow learner.
Användarvisningsbild
Bosse H

FöregåendeNästa

Återgå till Finskspets