[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Trädskällare • Visa tråd - Jaktdagbok, injagning

Jaktdagbok, injagning

För er som vill diskutera finnspetsar

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Re: Jaktdagbok, injagning

Inläggav jakob » 22 sep 2018 09:31

Mera
Bilagor
IMG_1257.jpg
IMG_1257.jpg (194.57 KiB) Visad 4221 gånger
IMG_1118.jpg
IMG_1118.jpg (181.4 KiB) Visad 4222 gånger
IMG_1165.jpg
IMG_1165.jpg (197.28 KiB) Visad 4222 gånger
Senast redigerad av jakob 22 sep 2018 13:13, redigerad totalt 2 gånger.
jakob

Inläggav jakob » 22 sep 2018 09:33

Några till
Bilagor
IMG_1240.jpg
IMG_1240.jpg (186.14 KiB) Visad 4222 gånger
IMG_1123.jpg
IMG_1123.jpg (183.59 KiB) Visad 4222 gånger
IMG_1176.jpg
IMG_1176.jpg (212.37 KiB) Visad 4222 gånger
jakob

Inläggav jakob » 22 sep 2018 21:52

Har fått nån kort tur med lite mindre vind men vädret är överlag vidrigt. Han gick särdeles fint en tur med ett väldigt snyggt förnyat skall där husse verkligen klantade bort det första men fixade det andra och prickfritt arbete med flera andra riktigt stiliga prestationer under rätt eländiga väderförhållanden.
Nu blir det sorgligt nog en hel vecka utan jakt då jag måste iväg på en kurs långväga bort. Sen blir det lördag/söndag jag hinner jaga innan det är dags att åka bort en hel vecka igen. Känns inte det minsta bra men jag kan inte backa ur någon av veckorna tyvärr. Jag har ”tränat in” en bekant med Leo som får jaga med honom andra veckan jag är borta så helt jaktlös blir han inte iallafall.
Sen hoppas vi att vintern håller sig borta länge så det blir en lång och bra senhöstjakt, kommer jaga heltid tack vare ledighet, något jag ser fram mot mycket nu då Leo kommer att klara dessa förhållanden alldeles utmärkt med sitt fina sök och goda förmåga att finna fågel i träd. :)
jakob

Inläggav ErikT » 23 sep 2018 10:38

Fint Jakob!
ErikT

Inläggav jakob » 29 sep 2018 12:34

Gör en vädernotering. Kan vara bra för minnet. Känns som full vinter på gång nu. Helt snötäckta fjäll. Snö på lägre land också och kyla och mer snö att vänta i veckan. Inte kul alls. Lövfällningen är ju långt ifrån klar än.
10-dygnsprognosen visar ingen värme och det är bara att hålla tummarna att det här ger sig. Snön kommer tidigare och tidigare för var år numera verkar det som.
jakob

Inläggav jakob » 13 okt 2018 10:17

Vintern kom av sig som tur är så det har varit en fin vecka. Lite väl blåsigt men också nån fin dag.
Leo går fortsatt fint och jag skjuter riktigt bra med fågel åt honom.

Lite allmänna iakttagelser: körde tre rätt hårda dagar i sträck med honom och det var lite för mycket såg jag. Vad som händer är att slarvandet tilltar med tröttheten skulle jag tro. Det går lite ojämnt på nåt sätt. Periodvis blir det mycket dumskällande och vid misslyckade förföljanden kan det bli korta ståndskall på flera olika ställen runt där han tappade kontakten med fågeln. Inget större fel ännu, hoppas det utvecklar sig till att bli något enstaka skall och lyssnande kring där han tappade kontakten.
Förföljandena är överlag rätt bra nu. Inte samma andel förnyade skall som med en rutinerad hund förstås men då och då så lyckas han bra med det också.

Hängde en gopro actionkamera på honom en dag för att räta ut lite frågetecken. Det såg riktigt bra ut och jag såg ingenting annat än bra saker vid fågelkontakter och ståndskall. Vad som förvånade mig lite men var ganska kul att se på filmerna var hans småpratande med sig själv ute i skogen. :mrgreen:
Liksom bjäbbade till lite förnöjt ibland, smågnissel, små brummanden och sånt. Riktigt roligt att höra på! Som att han bekräftade lite av varje med sig själv då och då. Även lite irritationsljud och sånt, särskilt när han var inne bland en hop hopplösa orrar. :lol:
Har väl inte varit nån fan av teknik direkt men jag kan faktiskt rekommendera att sätta en sån kamera på hunden nån dag. Det var mycket lärorikt för mig och gav en massa ny förståelse för hur hunden jobbar när man inte ser på. Kul!

Hade en riktig ”gammtuppdag” då kameran satt på så det var lite extra kul att se hans jobb med de gamla sura tjäderherrarna.
Bilagor
3D72602C-0B1D-42D1-9B1C-129A279462FF.jpeg
3D72602C-0B1D-42D1-9B1C-129A279462FF.jpeg (174.63 KiB) Visad 4085 gånger
jakob

Inläggav jakob » 16 okt 2018 20:31

Lägger in en ganska fullständig rapport från idag. Dels för att det var en väldigt fin dag och dels för att den representerar Leos jobb för tillfället ganska bra. Och lite extra kul att komma ihåg dagen då det inte är så vanligt med tre gammtuppar samma tur. :D Första turen med Leo som lyckats med ett äkta hattrick.

Gick en bit neråt inlandet. Ett område nära en rätt stor sjö, ganska mycket skogsbrukspåverkan med 30-åriga tallplanteringar på ena sidan och ganska nya hyggen på andra. Och ett fint område med talldominerad gammelskog.

Hade en presenning bredvid hundburen som nyss legat runt en blodig älg. Leo gillade den. Nämner det då det måste vara fjärde eller femte gången han är i kontakt med något älgrelaterat och snabbt därefter letar upp älg. Så också idag.
Släppte och Leo drog en rejäl sväng utåt vänster direkt. Hör efter tio minuter ett ståndskall 450m bort. Ser på pejlen att han rör sig långsamt, passerar en å, står ett tag och långsamt iväg igen. Älg alltså.
Ganska lustigt, han blir väl inspirerad att leta upp en älg när han nyss varit i kontakt med något älgigt.
Går in och stöter
Leo går efter 3-400m men svänger sen tvärt. Och strax kommer en tjädertupp susande och slår fast i en tall 30m från mig. Den är uppenbart oroad över mig och tittar noga, jag står blickstilla och efter en stund tittar han åt ett annat håll och kraxar till. Leo kommer i ”löpan” och börjar ståndskallet 20m från trädet och går långsamt närmare under tätt och bra skällande. Kul att se! Han tycks ha lärt sig mer om hur känslig fågel ska hanteras. :D
Jag hinner dock inte göra något innan tuppen drar.
Bra förföljande men inget förnyat.

Tillbaks och över bäcken. Söket går ut 3-400m och snart startar ett ståndskall. Väntar lite och börjar gå. Det tystnar. Hör flera fåglar flyga. Hör en tupp träa nära mig men ståndskallet är snart igång på en annan fågel. Spikrakt förföljande på pejlen så förmodligen förnyat. Sitter någon minut sen tystnar det. 200m och förnyat. Tystnar och över bäcken igen och ståndskall 400m bort. Nu sitter det. Men krångligt. Dålig terräng men kommer till skott till slut på tuppen som toppat. Tog väl trekvart nästan att komma i läge och få lucka. Sköt på 100m och tuppen dog inte så det är lite slagsmål när jag kommer fram. Hela stylet har Leo rivit av honom.

Hänger tuppen vid bäcken och fortsätter norrut igen. Bra sök, fina svängar, smart sök sett till terrängen och rundorna är mellan 250 och 500m. Något kortare ståndskall men fågeln verkar inte vilja sitta.
Hör en tupp sköra näbb och träa. Bra ståndskall men skogen är för eländig för att jag ska fixa det. Leo har dragit långt ut åt höger och hittat fågel i en heltät tallbacke med enormt med björk bland de 30 åriga risiga tallarna. Gör ett försök men stöter tuppen.

Snart ett ståndskall som rör sig betänkligt igen. Älg. Går in och kallar in Leo och stöter. Inget förföljande.
Ut igen åt andra hållet och när jag ska korsa en myr kommer två tuppar ut ur skogen och korsar myren. Kryper ihop och en av dem träar på andra sidan. Leo kommer strax ut över myren och spikrakt på fågeln. Ståndskallet startar och jag kan, relativt blöt, åla några meter till läge. 120m och tuppen faller.

Han är rätt hård på skjuten fågel och jag stoppar dom i säcken snarast möjligt för att få iväg honom. Han tycks ha glömt att det var två tuppar och drar åt ett annat håll. Nästa söksväng ger ett ståndskall som jag bedömer som rejäl felmarkering. Hör att det är en höna och att hon träar. Men inte där Leo bestämmer sig för att skälla. Han lämnar platsen men är tillbaks snart och fortsätter. Skäller runt på ett par olika ställen. Testar runt lite uppenbarligen. Går in men han lämnar igen och när han kommer i bakspåret manar jag med honom åt det håll vi ska.

Några bra sökturer till, runt 400m i ytterkanterna. Han hittar fågel i en tur men den sitter inte länge. Kort förföljande tycker jag.
Snart ståndskall igen. Denna gång alldeles i sjökanten. Stöter själv en orre i ansmygningen. Tar mig in och skjuter på 90m.
En gammtupp till och nu går vi mot bilen igen. Några fina sökturer till och ett ståndskall till. Hör att det låter ”slarvigt” och visst, felmarkering. Han skäller på ett par olika ställen och jag går rätt in. Stöter en höna 30m från Leo. Väldigt snyggt förföljande där jag ser honom stå och lyssna bra på två ställen. Men inget förnyat.
Sen inga mer kontakter.

Så, en bra dag med några riktigt fina jobb. Men också några klart sämre prestationer med slarv.
Det här är rätt typiskt för honom nu. Han kan mycket, men han kan också slarva rätt hårt. Men vafan, han har nyss fyllt två år..
Det är iallafall väldigt sällan jag inte kan höra ganska direkt på honom när han chansar men jag önskar förstås att han ska bli säkrare. Och det kommer han säkerligen att bli med tiden. Nu är det så att han galant fixar ”enkla” fåglar men lätt gör missar då det blir svårare. Men jag har ju många gånger också sett hur han kan reda ut riktigt knepiga grejer också så jag tror säkert han blir bättre med tiden. Och årets skörd har en övervägande del gammal fågel trots god föryngring och det tyder på att han är rätt skicklig ändå tycker jag.

Ser redan fram mot nästa säsong då jag tror att det kan bli riktigt, riktigt bra! Då kör jag igång med jaktprov. :D
Bilagor
E3782B85-7523-452D-AFFA-0B5E6D95F320.jpeg
E3782B85-7523-452D-AFFA-0B5E6D95F320.jpeg (194.34 KiB) Visad 4035 gånger
74AFDFF8-8299-4BBA-A784-AB6FB0367464.jpeg
74AFDFF8-8299-4BBA-A784-AB6FB0367464.jpeg (138.82 KiB) Visad 4035 gånger
jakob

Inläggav jakob » 18 okt 2018 00:09

Har lite att göra så jag skriver en liten recension om nya bössan med den för mig nya kalibern 7,62x39:

Har tidigare till trädskällare använt följande kalibrar:
22wm
222rem
7x33
6,5x55
308w
Hagel

Samtliga utom 7x33 har lämnat en del övrigt att önska på olika sätt och efter försäljningen av 7x33 under mitt jaktuppehåll krävdes en ersättare. Gick då igenom 22wm och 308w. Med övrigt att önska som sagt och valet föll sedan på 7,62x39.
Att det inte blev en 7x33 igen beror på oron över ammunitionstillgång.

Så en fabriksny cz527 inhandlades. Beställde den plastbäddad från leverantören och småpysslade med den själv sedan. Fick frilägga pipan som hade lite kläm och lappa låsklackarna då den ena hade dålig anliggning. Gjorde en kolvkamshöjning av kydex då jag inte ville såga i den fina kolven och tyckte det vore tråkigt att dölja den med en strumpa.
Fick gängat och monterade en hausken md45 som ska vara en av de lättaste dämparna på marknaden.
Intrycken var annars mycket goda.
Fantastiskt kolvträ. Fullvuxen kolv. Mycket god balans med dämparen. Lätt och fin, 2455g ren och med öppna riktmedel bortmonterade. Mycket smidig bössa med sin 47cm pipa. Trycke och snälltrycke krävde en hel del justeringar för att bli perfekta men de blev verkligen riktigt bra. Har lagt vikten på ca 700g respektive 200g. Helt rent och krispigt sas.

Monterade en Zeiss 3-9x36 i Burris fästen som är gjorda för cz och dess lilla rekylklack.
Komplett vapen med kikare och dämpare väger in på några hekto över 3kg.

Break in gjordes och lite träffbilder sköts. Precisionen visade sig mycket god, långt över förväntat. 3 skottarna låg mellan 7mm och 21mm och 5 skottarna öppnade upp till runt 25mm för det mesta. Snittet för 3 skott runt 15mm skulle jag tro. Således mycket, mycket god precision. Särskilt sett till vapnets låga vikt.
Jag köpte ett rejält parti av sakos fabriksammo med speedheadkulan 8g samt en ask med gamehead som samskjuter perfekt.

Intrycken under praktisk jakt är mycket goda och jag känner mig ha på fötterna efter snart en hel säsongs användning och ett par tjog tjädrar att göra en första bedömning av kalibern som fågelklubba.
Har skjutit fågel på avstånd mellan 5-6 meter upp till 120-130 meter. Har förstås skjutit i risiga lägen också vilket jag tycker att man absolut ska ha med i beräkningen när man väljer kaliber och kulor för jaktformen.
Allt har fungerat mycket bra.
Kulan slår ”hårdare” än 7x33 tycker jag. Köttförstöringen känns något större men absolut inte besvärande. Tycker 22wm var klart värre på korta håll faktiskt.
Knockeffekten är bra men ett par fåglar har faktiskt haft liv kvar i sig trots att dom inte borde haft det tycker jag. Det har varit vid rätt långa håll, 100m+. Men där har jag för dåligt underlag för att säga något. Men kanske ger den relativt spetsiga kulan ett och annat skärande skott om det vill sig olyckligt. Även 308an med liknande kula kan ju ge det. Detta upplevde jag faktiskt inte med 7x33.
Så en önskan skulle vara att få tag i en lite trubbigare modell på kula. Skulle nog ytterligare förbättra denna annars helt eminenta kaliber.
Rekylen med dämpare är obefintlig och knallen relativt snäll. Den är lättskjuten i konstiga positioner men för att få till de allra bästa träffbilderna krävs ett mycket noggrant skytte. Dock inget som krävs i jaktsammanhangen då precisionen räcker och blir över ändå.

Praktiskt sett kan jag använda denna bössa hela säsongen då den med inskjutning med överslag på 30-40mm på 100m ger en kulbana som tillåter en att hålla mitt i upp till ca 150m. Och något värre än så behöver iallafall inte jag till jaktformen.

Således ger jag cz527 och kalibern 7,62x39 4,5 poäng av 5 möjliga. :D

Bifogar några bilder.
Bilagor
IMG_0523.jpg
IMG_0523.jpg (75.85 KiB) Visad 3995 gånger
IMG_0898.jpg
IMG_0898.jpg (83.19 KiB) Visad 3995 gånger
IMG_1307.jpg
IMG_1307.jpg (215.59 KiB) Visad 3995 gånger
jakob

Inläggav jakob » 24 okt 2018 09:05

Sent omsider bestämde jag mig för att försöka hinna gå prov redan i höst.
Gjort medlemsansökan till klubben och ska försöka få fatt på en domare för ett rörligt prov. Får vi bara ihop ett pris på det så kan han ju få gå utställning i vår och sen kan vi köra på med mer prov nästa höst.
jakob

Inläggav jakob » 27 okt 2018 12:46

Provet gicks igår men vi inväntar poängen fortfarande.
Spännande!
Målet var ett tredjepris för att kunna ställa ut och det målet nåddes utan problem men frågan är väl exakt var vi hamnade.
Ett av de mest svårdömda proven nånsin enligt domaren. :mrgreen:

En otroligt svår dag med riktigt hopplös fågel som inte ville sitta o h mer än två fulla arbeten fick vi inte ihop. Stolpe ut då vi inte hann fram för konstaterande på ett skall till som satt tiden ut men resulterade i ej konstaterat. Hade vi bara hunnit fram hade förstapriset tydligen varit helt givet enligt domaren. Och Leo gick som en ren furie i vanlig ordning och det var bara för oss att försöka hinna med i svängarna. Sök och arbeten tycks varit fullpoängare vad jag förstod iallafall.
Det roliga att se var domarens allmänna bedömning av hunden som gick helt i linje med min hur min egen är: ”Vad ÄR det här för hund egentligen?!” :mrgreen:
Senast redigerad av jakob 29 okt 2018 13:54, redigerad totalt 2 gånger.
jakob

Inläggav jakob » 29 okt 2018 01:01

Nu har jag fått poängen för Leos prov.

Inte illa vad jag förstår!
Vi fick som sagt bara ihop två ståndskall och med nära full eller med full pott på allt annat, men utan konstaterade förnyade eller finnanden i träd och sånt, men med lite extra i förtjänstpoäng på arbetsrenhet och säkerhet fick han ihop 70 förtjänstpoäng.
En finnandemöjlighet till fanns som provgruppen stötte ur ett träd med Leo ute på sök.
Med ett minus för ett falskskall i stridens hetta. :mrgreen: Så 69 poäng och ett andrapris blev det. Känns helt ok med tanke på hur otroligt svår fågeln var denna tur. Ett konstaterat skall till eller ett förnyat så hade ju förstapriset suttit där och med domarens mycket goda omdöme om Leo så ser jag fram emot att fortsätta med jaktprov nästa höst.

Skitkul!
jakob

Inläggav jakob » 29 okt 2018 22:08

Nu är jag rädd att säsongen börjar sjunga på sista versen.
Vi har klarat oss bra med bara en cm snö hittills men imorgon ser det ut som att det ska dimpa ner rejält och även dagen efter det. :(

Ett par bilder på vad som kan vara säsongsavslutningen, och visar det sig vara det så ska jag göra en sammanfattning och en gissning/förhoppning om vad som väntar gällande Leo och hans utveckling i framtiden. Starka och svaga sidor och hur jag tror att det kan utvecklas. Om inte annat så för att kunna läsa här igen om några år och se hur fel jag hade. :mrgreen:

Edit: lägger in en gpsbild. Tog bort förra då det råkade vara koordinater på den.. :oops:

Här syns en tur där jag gått med en kompis med. Mycket lugnt tempo med kaffekokning och rent sölande från vår sida. Vi gick kanske tre km, Leo 3,05 mil. Sökturerna i medel ca 300m i utkanter. Som längst ca 600 m. Han täcker ytorna väl som synes och mycket är sprunget runt lite tätt då vi suttit och eldat och sölat. Just denna tur blev det en tupp skjuten då fågeln satt dåligt och en tupp smögs bort. Fågeln som sköts var strax efter att bilden på gpsen togs.
Mycket snyggt jobb. Ståndskallet startade i ganska tät skog, 150m från oss. Kompisen smög men fågeln drog efter några minuter. Klockrent förnyat efter 250m. Kompisen smög igen men bomsköt och fågeln flyttade ca 170m. Nytt ståndskall. Jag smög in och sköt tuppen som satt ganska snårigt till i en tall. Vi bedömde det som att fågeln var tyst hela tiden. Inget kraxande alls vad vi kunde höra och inga förflyttningar gick över öppna ytor mer än sista 50 metrarna på andra skallet då det gick över en myrtarm.
Rena skolboksuppvisningen av Leo! :D
Bilagor
IMG_1384.jpg
IMG_1384.jpg (113.13 KiB) Visad 3771 gånger
IMG_1392.jpg
IMG_1392.jpg (187.85 KiB) Visad 3810 gånger
IMG_1390.jpg
IMG_1390.jpg (189.68 KiB) Visad 3810 gånger
Senast redigerad av jakob 31 okt 2018 12:26, redigerad totalt 3 gånger.
jakob

Inläggav Bosse H » 30 okt 2018 22:46

Kul, tror du får till en riktigt superhund, Grattis
Användarvisningsbild
Bosse H

Inläggav ErikT » 31 okt 2018 12:05

Härligt Jakob!
ErikT

Inläggav jakob » 31 okt 2018 12:42

Senast redigerad av jakob 03 nov 2018 15:15, redigerad totalt 3 gånger.
jakob

FöregåendeNästa

Återgå till Finskspets