Vilka GPS-pejlar är lämpliga?

Här handlar det om vapen och andra tillbehör som används under jakten.

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Vilka GPS-pejlar är lämpliga?

Inläggav Jonolf » 29 maj 2016 16:25

Hej,
Har precis fått hem min nya jaktkamrat, dvs min nya nobs-valp. Han kommer nog att vara i minsta laget för att jag ska kunna släppa honom den 25:e augusti men om snön inte kommer i stora mängder, alltför tidigt, räknar jag med att han ska få känna på det hyfsat bra under hösten.

Fram till nu har jag använt en gammal Edén "blipp-pejl" på mina tidigare nobsar och det har väl funkat hyfsat. Tanken har mest varit att den ska fungera som "katastrof-stöd" så att jag hittar hunden om olyckan skulle vara framme. Egentligen tycker jag inte att man ska behöva pejl på en fungerande trädskällare men i och med de faror som finns i skogen nu för tiden skulle det inte kännas bra att släppa utan pejl.

Fast jag måste erkänna att jag varit lite nyfiken på att veta hur hunden arbetar, vilket avstånd han söker på och var han varit och så vidare. Fram tills nu har jag mest gissat. När man nu dessutom även får använda pejl, i begränsad omfattning, på jaktprov har jag bestämt mig för att skaffa en gps-pejl. Frågan är bara vilken?

Den jag tittat mest på är Garmins Alpha med ett T5 mini halsband och den verkar bra om än något dyr. Problemet är bara att jag inte har något att jämföra med eftersom jag aldrig intresserat mig för pejlar något större. Vad finns annars att välja på som passar till en nobs? Är det någon större skillnad på Alpha och Astro 320? Pejl med abonnemang - är det något att satsa på? Måste man ha ett T5 mini halsband eller går det lika bra med ett vanligt T5?

Frågorna är många, hoppas på några bra svar.
Jonolf

Re: Vilka GPS-pejlar är lämpliga?

Inläggav Kim Backlund » 30 maj 2016 22:30

Av pejlarna på marknaden idag så tror jag att T5-mini passar bäst på en nobs. Vilken handenhet man väljer beror väl helt enkelt på vilka funktioner man vill ha. Jag har en astro 220 med dc40-halsband som jag inte använt sen 2012. Klarar mig fint utan pejl och hundarna söker bättre utan klump hängande runt halsen. Man kan också stoppa halsbandet i en väst och det är en del som tycker det fungerar riktigt bra.
Kim Backlund

Inläggav Jonolf » 31 maj 2016 10:45

Tack för ditt svar!
Jo, jag har varit lite tveksam till att hänga på ett "fullstort" GPS -halsband på hunden. Jag vet att andra gör det och att det uppenbarligen fungerar men det ser inte bekvämt ut på en mindre hund, exempelvis en nobs eller finnspets. Den stora fördelen med Edén-pejlen har varit att halsbandet varit såpass litet och smidigt. Nackdelen har varit att man egentligen inte vetat så mycket om var hunden hållit hus och att om man sannolikt hade blivit försenad om situationen hade uppstått då hunden hade behövt snabb hjälp.
Vad jag förstår så har man möjlighet att läsa in Fastighetskartan i en Alpha. Då borde man kunna dra av kostnaden som en utgift på skogen. Det vore faktiskt inte så dumt att ha tillgång till Fastighetskartan när man är ute, jag tar gärna en koll på skogen samtidigt som jag jagar. Kanske mer tveksamt om RSV godkänner avdrag för halsbandet :mrgreen:.
Jonolf

Inläggav jörgen74 » 02 jun 2016 19:42

är i samma sits. har bestämt mig för garmin 320 med t5 mini på kommande nobsen. en i jaktlaget köpte den nya med touchskärm och den är återlämnad och bytt mot en med knappar. kryper tempen ner lite och skärmen blir fuktig så funkade ingenting. finns ju gsm-system oxå men på dom marker jag jagar är inte det ett alternativ pga för dåligt nät.
jörgen74

Inläggav Jonolf » 03 jun 2016 21:54

Har precis beställt pejlen nu. Det blev en Alpha med ett T5 mini halsband. Fick ett bra pris på den hos XXL. Hörde mig för hos kompisar med älghundar och de menade att telefon-pejlar kan vara lite luriga på våra marker eftersom täckningen, bitvis, är lite för dålig. Ska bli kul att börja lära mig den i god tid innan det blir skarpt läge. Det som gjorde att jag valde Alpha istället för 320 var att batteriet verkar vara bättre. Man slipper att fippla med AA-batterier eftersom det sitter ett uppladdningsbart med bra batteritid inmonterat i handenheten. Hoppas bara nu att den inte krånglar i fuktig väderlek.
Jonolf

Inläggav Bosse H » 03 jun 2016 23:59

Föredrar lösa batterier då kan jag ha en laddning i säcken om jag jagar flera dagar eller om det är kallt ute.
skulle vilja ha lösa batterier till halsbandet också.
Användarvisningsbild
Bosse H

Inläggav jörgen74 » 04 jun 2016 11:13

skriv gärna här när du testat den ordentligt och ett tips är att utsätta den för extrema händelser medans du har garanti. tycker det låter märkligt om garmin skulle släppa en touchskärm som inte tål vatten?
sen är det nåt med kompabiliteten på tex älgjakt när man har flera andra 320 på en och samma hund. ska vara nåt strul där med alpha läste jag.
jörgen74

Inläggav Jonolf » 07 jun 2016 15:30

Jo, jag har också hört att Alpha och övriga Garmins pejlar inte är kompatibla med varandra. Visst, det är väl lite trist men egentligen inte något som bekommer mig så mycket. Övrig jakt jag håller på med går bra utan att jag måste ha koll på var hunden/hundarna håller hus.

Återkommer med utlåtande kring Alphan då jag hunnit bli bekant med den. Kommer dock inte att kunna jämföra den med andra GPS-pejlar i och med att jag aldrig använt någon annan pejl än Edén-pejlen och gamla Tracker "blipp-pejl" förut.
Jonolf

Inläggav jörgen74 » 10 jun 2016 20:41

Hoppas du blir nöjd. Jättebra att du recenserar här så andra får tips.
jörgen74

Inläggav Enzo » 14 aug 2016 21:08

Precis som dig så var jag väldigt skeptisk till att ha pejl på hunden då jag tycker att det förstör känslan med jakten. Då vi fått mycket rovdjur här så gav jag efter för något år sedan och införskaffade en Astro.

Jag ångrar att jag inte skaffat en Astro tidigare. Det hade ju varit ett kanonverktyg vid injagningen. Huvudsaken är att man ser det som ett hjälpmedel. Det är du som styr var ni ska gå och inte hunden. Att följa hunden via pejlen blir generalfel enligt min mening.

Den största fördelen är att när jag inte sett eller hört hunden på 30 minuter så kan jag titta var han är. Tidigare började oron gnaga efter ca 15-20 minuter.

Jag har en finne som är över maxgränsen och han har inga problem med ett dc50 halsband.

Lycka till! eller jag menar skitjakt...
Användarvisningsbild
Enzo

Återgå till Vapen och utrustning