Hundförbud?

Den som känner för det kan skriva ned sina jakthistorier för allmän beskådan. Lyckade, snöpliga, allmänt konstiga eller normala allt av intresse

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Hundförbud?

Inläggav Saga » 08 sep 2006 09:21

Har en 5-månaders valp som jag börjat lufta lite lagom med halvtimmesturer i sakta mak. Han har stundtals börjat visa intresse för löpor men lika ofta ska det ätas blåbär, rivas i stubbar osv. Släppte ut han ur bilen häromkvällen, drog ur 22:an ur fodralet och tog en titt i magasinet. "Jaja, två patroner i räcker nog gott och väl - han ska ju mest få rasa av sig lite". Efter ca 30 min tar han upp en tjäderkull ca 50 meter ifrån oss (hade tyvärr med mig ett vittne till det här som jag sedemera tvingades skjuta). Rätt upp i en grantopp far en höna som sätter sig som en staty och börjar kocka. Valpen dit och skäller en 2-3 trevande skall. Adrenalinet rusar till och jag ner i knästående och tar sikte. "nu är det bråttom" tänker jag och skjuter med vingliga armar bom. Hönan kockar till än mer och valpen krystar fram ytterligare 2-3 skall. Jag far fram 4 steg och tar stöd mot en granstam. Jag ser redan framför mig hur valpen fullkomligt spritter av lycka och tycker han har kommit till precis rätt plats i livet. Tar bättre sikte och klämmer av nästa skott. Bom. Känner hur kalla kårar drar ner genom ryggraden och repar i nästa skott. Vänta.Vadan nu? Slut på ammo? Av alla livets olyckliga omständigheter som kan drabba en känns det som att det här just nu kan vara den värsta.
(Tack och lov så här i backspegeln och med ett sinne ändå någorlunda i behåll så finns det ju en mängd värre saker att råka ut för men ändå). Efter att ha vänt ut och in på hela utstyrseln, tittat under stenar och tuvor i hopp om att just där hitta undangömda skott men tji. Det var bara att gå fram och stöta och träna lite förföljande. Vad har man lärt sig? Ta med mer ammo och inte ha för bråttom kanske. Förhoppningsvis har inte hunden ältat det här lika mycket som jag så det är bara att bryta ihop och komma igen. Fler som varit ut för nåt liknande och fått till en jakthund ändå?
Saga

Inläggav kela » 08 sep 2006 10:40

Oooja!!

Min nuvarande äldre tik lyckades jag bomma dom fem första fåglarna jag sköt på :twisted: Visst nåt av dom skotten skulle väl kanske aldrig ha avlossats tex en tjädertupp på 80m i full storm som passerade korset några tiondels sekunder i varje vindby :oops:

Men visst blev det jakthund av henne med, riktigt bra dessutom så inte behöver du gråta över "spild mjölk" än i alla fall :wink:
Användarvisningsbild
kela
Site Admin

Inläggav Lars » 08 sep 2006 12:56

Ta det bara lungt :!:
Det är nog mest för oss hussar första fågeln är så viktig :wink:
Skäller hunden fågel kommer det snart nya tillfällen, men visst har även jag svurit då man klantat bort första fågeln för valpen :oops:

Jag brukar alltid vara snabb fram då valpen skäller sina första fåglar tror det är bättre att stöta fågeln medans hunden skäller än att smyga och sedan måsta vänta att valpen återvänder och gläfsar några skall
Användarvisningsbild
Lars

Återgå till Jakthistorier & Äventyr