[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Trädskällare • Visa tråd - Jakter man vill -men inte kan glömma

Jakter man vill -men inte kan glömma

Den som känner för det kan skriva ned sina jakthistorier för allmän beskådan. Lyckade, snöpliga, allmänt konstiga eller normala allt av intresse

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Re: Jakter man vill -men inte kan glömma

Inläggav Lars » 21 feb 2012 22:26

Orrhöna ja kom på en sak från i höst som jag också förträngt :lol:

På ett jaktprov med Nalli fick vi en trist mark och allt vi fått till på halva provet var ett falsktskall och ett på en tjäderhöna där ingen markering hanns konstateras. Så jag blev glad då hon äntligen drog igång 300 meter bort tyckte skallet lät som synkontakt. Det var i en tät granplantering hon skällde så jag smög efter domaren och när 10minuter gått var jag bara ett 50tal meter från skallet, då det tystnade varken såg eller hörde någon fågel :?

Gick fram till domaren som satt och skrev och blev säker att det inte varit någon fågel trots att jag inte såg till Nalli. Han pekade på en gran och sa det var på den hon skällde jag börjar gå runt och kolla tycker mig se en ekorre i granen vilket jag nämner till domaren, han svar finurligt har dem vingar jag blir helt förvirrade och svara nej. Då säger han det var en orrhöna och den flög från den granen roligt av domaren att hålla mig på halster ett tag :lol:
Användarvisningsbild
Lars

Inläggav Aspås » 22 feb 2012 22:46

Hände i höstas!
En eftermiddagsjakt med Raiko och bäste jaktkompisen. Släppte och tio min efteråt hade jag ett rungande ståndskall. smyger på som vanligt. Efter en halvtimme konstaterar jag att det inte finns något skjutbart i närheten. Har kollat alla träd i närheten noggrant. Skäller på hunden ropar till kompisen att vovve blivit tokig. Kompisen kommer, ställer lugnt ner sin ryggsäck, laddar bössan och skjuter en ungtupp i trädet som Raiko skäller som en galning på :oops:
Leve pippin
Användarvisningsbild
Aspås

Inläggav Pelle » 23 feb 2012 00:05

Användarvisningsbild
Pelle

Inläggav kela » 23 feb 2012 09:17

Användarvisningsbild
kela
Site Admin

Inläggav Rokka » 02 mar 2012 19:32

Det finns nog bara ett skott som jag riktigt ångrar,men som fick mig att vakna upp och inse allvaret med jakt :
Jag var ca.18-19 år och var ute på harjakt tillsammans med min första hund finskstövare Roy,samt farsan givetvis, som alltid hängde med.Han gillade jaktformen o framför allt korven han grillade på passet ;o)
Roy drev en vit hare på barmark som tog ut svängarna rejält. Stod själv på pass vid en hyggeskant när haren äntligen tar vägen mot sin död,rakt mot mig där jag står och väntar med min Baikal-hagelbock. Haren kommer rakt mot mig men uppfattar tydligen någon rörelse hos mig för den tvärvänder plötsligt och spurtar iväg. Låter musköten tala och ser att haren tecknar en bra träff,den springer ryckigt och jag kan tydligt se blod på harens bröst. Vill snabbt avsluta gnagarens pina så jag lägger bössan på axeln och springer som en skållad råtta för att försöka genskjuta drevet.
Hinner dock inte fram i tid. Drevet fotsätter och försvinner i fjärran.Jävlars! Ställer mig på en stor sten för att höra bättre.(det jag då inte vet är att jag i stridens hetta glömt att säkra bocken efter det 1:a skottet) Står ett tag och lyssnar,samtidigt som jag fingrar på avtryckaren. Bössan har jag fortfarande på ryggen,med pipan i höjd med mitt dumma huvud....... PANG!!!!!!! Ramlar omkull med huvet före i mossan!!!
Minns 1:a tanken som var: Vem fan var det? Vem fan sköt så nära mig? Men efter ett litet tag så börjar sanningen ta form. Den 2:a pipan osar fortfarande krut efter ett nyss avlossat skott. Så jag inser snabbt att det är jag själv som är syndaren.
Helvete,skulle pipan varit lite kortare så skulle jag förmodligen ha målat omgivningen med min egen hjärnsubstans!
Farsan kommer efter ett tag och frågar vem det var som sköt egentligen? Jag sa att det 1:a skottet sköt jag,men det 2:a vet jag inget om. Har inte överhuvudtaget inte hört något 2:a skott...... :roll: :roll: :roll:
Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav Nimrod » 02 mar 2012 20:19

Huuvaligen. En del saker man gjort då man var hetsporre, vill man knappt tala om fast det gått sisådär 30 år . :oops: :oops: Fick din farsa veta vad som egentligen hade hänt?
Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Rokka » 02 mar 2012 22:47

Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav Rokka » 02 mar 2012 22:53

Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav Enzo » 12 mar 2012 20:17

För något år sedan så var jag ute med sonen. Han gillar inte riktigt att vara med och jaga så jag fjäskade till lite med en kort runda vid en myr. Fika och godis. Tyckte att det gick ganska bra, var lite ris innan vi kom upp på vägen, men där bar jag honom. Då vi kom till bilen så sa jag förväntansfullt: Det där var väl ganska kul.
Svaret var: Ja, fast det där vill jag aldrig göra om

:cry:

Han var då 5 år och har följt med på någon mer skogsrunda fast mest under protester...får testa någon annan metod med dottern.
Användarvisningsbild
Enzo

Inläggav mrtom » 13 mar 2012 15:02

Ha ha ja barnen är inte alltid lätta och tämja, jag har försökt få med yngsta dottern flera gånger (10år) så i höstas lyckades jag få med hon. Släppte tiken och hoppades att något skulle hända så fort som möjligt, dom har ju inget tålamod. Efter 30 min hör jag hon tar upp fågel som flyger väldigt långt och det är tyst länge och så plötsligt ekar ståndskallet, ser dotterns flin och säger nu ska vi ta oss närmare, efter en bergsklättring på ca 300 meter så är vi ca 100 meter ifrån och jag förstår att hon står i en svacka och skäller. Vi avancerar framåt jag säger åt dottern att vänta när vi är ca 50 meter ifrån och jag kryper och kryper. Har en liten höjd ivägen så när jag kryper upp på den så ska jag vara 30 meter ifrån och kunna skjuta så jag sticker upp pipan och samtidigt lyfter huvudet, och då tittar jag och fågeln varann i ögonen och den drar som en avlöning Fan också! Går tillbaka till dottern, hennes kommentar varför sköt du inte (med ett ansiktsutryck som inte går beskriva)??? Jag försökte förklara, men efter det är hon inte så sugen på följa med längre :x
Ska väl försöka muta hon på nåt sätt så jag kan lura med hon igen och hoppas jag inte klantar mig då!!!
Användarvisningsbild
mrtom

Inläggav Tarro » 14 mar 2012 22:15

Haha väldigt roligt att läsa om alla dråligheter och minnen :D även om inte alla är så roliga just där och då :wink:

Själv har jag älskat jakten från födseln nästan, började vara med min pappa i skogen när jag var ca 3 år och har varit med på älg, fågel & harjakt :D fiske är också nåt av det bästa jag vet, speciellt när jag var yngre gjorde jag knappt annat på somrarna. Jag är nog lite som sonen pappa aldrig fick för mina yngre systrar är inte lika intresserade som jag :wink:

Nog har man varit med om en del dråpligheter och har en massa roliga minnen :lol:

Från harjakten minns jag dock mest att det inte var så roligt att jaga med min farbror som sköt haren efter typ 5 minuters drev... :roll: ett kul minne är också en gång när jag, pappa & min farbror gick efter en väg medan hunden drev, haren kommer efter vägen och sätter sig 1 meter från oss och tittar... inte förrän min farbror säger -Hej jösse! så kutar haren iväg :)

Under älgjakten har man varit med om mycket kul och spännande! Min andra farbrors finne var jätteduktig på älg och pappa & jag brukade gå med den ibland och en gång skällde han ko & kalv och de passerade oss på 15 meter där vi satt i riset, de är stoooora när de kommer så nära! :lol:

En annan gång satt vi på pass i ett torn och en ensam kalv kommer på kraftledningen, pappa siktar och trycker av... men hade glömt osäkra! :lol:

En annan gång när vi gick med hund och har stannat till vid en gran, jag ser en älgko komma och säger det åt pappa som höjer bössan men inte hade skott i loppet... :lol: en stund senare rapporterar jaktledaren att samma ko passerat honom och han hade glömt osäkra... :lol: den älgen skulle köpa en trisslott tyckte vi!! :wink:

Mitt allra första bästa minne från älgjakten är dock när jag var kvar i huset med mamma och mormor, då var jag 5-6 år gammal, jag går och tittar ut genom fönstret och ser ko med 2 kalvar på ett träda utanför och säger det till mamma som via radio meddelar det till min ena morbror... nästa gång jag tittar ut kliver tjuren fram och vi meddelar det till morbror och på en lite stund kommer hela jaktlaget farandes och det slutade med att tjuren, en 11 taggare, samt ena kalven sköts senare den dagen :D då var man stolt vill jag lova :wink:

Under fågeljakten har inga större dråpligheter inträffat hittills utan det har bara varit vanlig otur... fast en väldigt dråplig sak var när Tarro skällde kanonfint på en stor tjädertupp och husse skjuter... han skjuter av toppen på granen och tuppen flyger så fint sin kos.... då tyckte man j-vligt synd om hunden! Husse for på skjutbanan och bössan gick 1 dm för lågt... :shock:
Användarvisningsbild
Tarro

Inläggav mrtom » 15 mar 2012 17:50

Kom just på en sak som hände som jag aldrig kommer att glömma....
Gick med en valp under injagning, ingen fågel var skjuten för hunden så man gick verkligen och hoppades på straffsparken. Bössan var inskjuten bara dagarna före, hade skjutit både hagel och kula på banan för att jag just köpt en ny hagelpatron till kal 20 som visst skulle vara mycket att åka med.
Så vi drog ut i skogen, efter 1,5 timme tar hunden upp en orrkull och skäller utav bara helvete jag skyndar fram och hoppas på läge det är mycket tät skog.
Helt plötsligt får jag syn på fågeln en orre som springer fram och tillbaka på grenen och är riktigt irriterad på hunden som står och skäller under det är ca 20 meter så hagelpipan blir valet eftersom det är mycket risigt och en orre skulle falla rätt ner i gapet på hunden. Jag siktar och trycker av KLICK hinner tänka vafan har jag glömt ladda?? Bryter bössan försiktigt det sitter ett skott i kastar ut det och tänker samtidigt jävla skitkvalite trycker i ett nytt KLICK men vafan nu måste jag skjuta kula, sätter mig på knä men hittar ingen glugg måste flytta 1 meter nä jävlar då släpper fågeln :ox: Tror aldrig jag varit så förbannad, vad är oddsen tänker jag, första fågeln på ett kanonjobb. Kollar igenom bössan, slagstiftet till hagelpipan hade gått av. Tror aldrig jag gått hem från skogen så besviken :x
Användarvisningsbild
mrtom

Inläggav Nimrod » 15 mar 2012 23:48

Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav mrtom » 16 mar 2012 09:03

Användarvisningsbild
mrtom

Inläggav Rokka » 16 mar 2012 18:57

Ja, jakter man inte kan glömma,minnen som aldrig bleknar.Det är de som formar jägaren!

Minns när jag jagade in min första hund. Ung och ivrig som jag var så gick det oftast lite för fort. En gång skällde valpen på en stor tupp. Jag hade bråttom som fan att komma inom håll innan tuppen släppte. Så den sista sträckan fram till skallträdet så ålade jag likt den skyttesoldat jag var på den tiden,snabbt och intensivt,med blicken i backen. Plötsligt är jag framme vid hunden som skymtar bakom en tallstam bara 5 meter ifrån mig.Alldeles för nära. Hon skäller inte men kollar på mig med en förundrad blick. Hon tycks uttrycka något i stil med"Vad i självaste fan håller du på med"Sen tittar hon upp mot tallen jag ligger under och börjar återigen att skälla. Samtidigt hör jag en tupp skära näbb,väldigt högt låter det eftersom jag ligger just under honom. Vänder sakta på mig i ett fåfängt försök att komma till skott, men hinner bara se en ilsken stortupp som först stirrar på mig innan den retfullt flyger sin kos.

Medlemskapet i Halvmåneklubben är också en höjdare: Tiken skällde på en ung orrtupp som satt i en liten björk. Jag ålade inom håll. Lade an kombibocken. Tanken var kulskott,men ungdomens svallande blod gjorde att jag tryckte av fel avtryckare. Ett hagelskott liggandes är inte angenämt kan jag förtälja för er oinvigda. I mitt fall så slutade det med ett par trasiga glasögon,ett rejält blåöga,ett jack över ögat samt en blodig t-shirt.

Harjaktsminnen. Min stövare hade drivit en stor skogshare i ett par timmar. Farsgubben min hade som pass valt ett älgtorn. Plötsligt spurtar haren förbi tornet i ett rasande tempo. Farsan svingar sin Tikka kombi och skjuter. Haren rullar runt,stendöd. En perfekt kärnträff med hagelpipan tror han........ När han bryter bössan ser han att hagelpatronen är hel. Han har skjutit den snabbt flyende haren med ett kulskott av misstag. Detta var den första "riktiga" versionen. Efter ett tag så började emellertid mästerskytten att ändra sin utsago.Det tog ett par veckor,sen var ryktet bland jägarfolket att farsgubben skjutit den vilt flyende haren med ett kulskott eftersom han tyckte att ett hagelskott vore alldeles för lätt för honom.

Harjakt. Minns ni Tikka M 17 eller var det 70 den hette? I alla fall så var denna kombi försedd med en hane som man spände innan man skulle skjuta.Farsan hade en sådan musköt på den tiden. En kall harjaktsmorgon så drev stövaren föredömligt. I minst 2 timmar drev han utan tappt,och ingen kunde undgå att märka att drevet passerat min farsgubbe åtskilliga gånger utan att det hördes något från det hållet. Springer dit och frågar honom vad han sysslar med.: " Jävla skitbössa,haren har varit här 5 gånger inom bra håll men jag har inte lyckas spänna den förbannade hanen pga.att jag har så frusna händer" Veckan efter köpte han en ny bössa.
Användarvisningsbild
Rokka

FöregåendeNästa

Återgå till Jakthistorier & Äventyr