[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Trädskällare • Visa tråd - Minnesvärda tuppar

Minnesvärda tuppar

Den som känner för det kan skriva ned sina jakthistorier för allmän beskådan. Lyckade, snöpliga, allmänt konstiga eller normala allt av intresse

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Re: Minnesvärda tuppar

Inläggav Rokka » 28 apr 2012 15:26

Trädskällarjakt är i sanning Jaktens Formula 1.Finns ingen jaktform som kräver mer av hund och husse/matte. Finns ingen jaktform som ger mer naturupplevelser. Finns bara denna,den sanna vägen till paradiset enligt mig. Vill citera en gammal legend som sa: "Trädskällarjakt är som en bra thriller,man vet aldrig hur den slutar"(ungefär) Har citerat honom förut,men jag tycker att det är så klockrent så jag måste bara få upprepa mig. Kela känner mannen i fråga :D
Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav Rokka » 12 jul 2012 18:13

En Augustimorgon för många ljusår sedan(Darth Vader minns inte ens) begav vi oss av. Jag,min kompis Janne,samt hans hund Korvenpellon Jerry, och en massa förhoppningar.Vi finkammade Kipelivaaras sluttningar som vi av erfarenhet visste brukade hysa ungfågel vid denna tid av året. Vi hade endast en bössa med oss(min 22 Hornet) eftersom vi bara hade ett jaktkort på denna marken.
Länge traskade vi igenom "träsken"nedanför berget. Blött som fan,och mygg/knott så in åt helvete,men vi försökte uthärda, för någonstans här borde skatten finnas,iform av en rejäl kull skogsfågel någonstans........
Plötsligt sprang vi in i ett par äldre orrtuppar som dessvärre inte ville vara med och leka med oss. Jerry skällde ett par hyggliga,sporadiska ståndskall,och några gånger var det nästan nära. Men dessa gamla orrprostar går nästan alltid på tomgång,de flyr vid den minsta retning till Finland,eller Norge som närmast! Så då måste man verkligen ha flyt om man ska få tillstymmelsen till en skottchans.

Jerry sket däremot i alla våra prognoser och farhågor och sökte av grannskapet i en rasande takt i vanlig ordning. Efter ca.20 minuter var det återigen fullt ståndskall.Nu var det allvar,det hördes definitivt på skallet, Janne satt och kollade på klockan och efter 10 min sa han att det var Ok.att jag avancerade!
Smyger fram,hör Jerrys mycket intensiva skall(ibland dubbelskall) han ser definitivt fågeln,det var ställt bortom allt tvivel.
Avancerar och ser med ens en tupp toppa i en grupp små tallar. Att det är skallfågeln var helt säkert. Ser Jerry i en glipa av tallarna,han är målvedveten och har siktat in sig på objektet. Synkontakt,närkontakt och alla som haft en Röd Flamma vet vad det innebär,fullt ös!!

Ålar fram i läge. Zoomar in tuppen i kikarsiktet.Håller min vana trogen mitt i och låter skottet gå. PANG! Tuppen tecknar skott och faller,men Jerry fortsätter att skälla!?. Springer fram fram till skallträdet och upptäcker att orren är död men har fastnat på den nedersta grenen av tallen,därav Jerrys intensiva skallgivning efter skottet. Skakar ner den med en lång påk.
Samtidigt som detta händer hör jag Jannes rop bakom mig:"Blev det miss?"Varvid jag replikerade. "Miss? Vad är det för något?" :wink:
Senast redigerad av Rokka 27 jul 2012 17:26, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav Pelle » 12 jul 2012 19:05

Alltså, var har du alla dessa historier lagrade människa??? Inte i skallen väl , eller? Själv har man problem att minnas nån enstaka jaktepisod från nio trädskällarjagade år.... Imponerande isåfall! 8-) :wink:
Användarvisningsbild
Pelle

Inläggav Rokka » 13 jul 2012 17:24

Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav Pelle » 13 jul 2012 21:20

Klart vi vill! :D
Användarvisningsbild
Pelle

Inläggav Rokka » 15 jul 2012 20:54

Var idag en sväng till Överkalix marknad. Träffade där en viss Bernt Nilsson som marknadsförde sin nya bok "64 år med finska spetsar" Ett säkert köp,kvällsläsning under nattlampan :D Jävlar anamma vad den mannen jagat.KÖÖÖP :D
Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav Rokka » 18 jul 2012 16:55

Nu, du Pelle kommer en till :D : Låg precis i solstolen (ja,solen skiner faktiskt här i Tornedalen för tillfället, otroligt nog)och mindes med ens min allra 1:a fågel för Jerry. Detta var för mycket länge sedan,men trots det är minnet av jakten nästan som färskt.

Det var premiärveckan, och min polare Janne och jag hade bestämt oss för att jaga tillsammans på mina hemmamarker. I Finland rådde det jaktförbud(deras premiär sker i sep,okt någon gång) men Janne ville hemskt gärna ge hans nuvarande,mycket lovande valp vid namn Korvenpellon Jerry så mycket extrachanser som det bara gick.Och jag var inte sen att nappa på hans erbjudande,hundlös som jag var vid tillfället. Han har alltid varit mycket målmedveten, min käre kollega. Oavsett vad det gäller, så är det ända in i kaklet som varit hans tillvägagångssätt,alltid! Numera har han älghundar,3 st(varför vet jag inte)men alla tre är givetvis JoU champions! En sann hundkarl. Men nog om detta,så här gick jakten till:

Vi hade beslutat att jaga vid Pikku Puruoja. Ett område med skiftande terräng.Bergssluttningar,myrkanter och längst ned slingrade sig Puruoja (bäcken) sig genom landskapet med omgivande "mangroveträsk".Ett perfekt område för fågelkullar med andra ord.(om det fanns några)
Janne berättade att han under premiärdagen på Pellos marker skjutit en orrtupp för Jerry som suttit bra för hunden. Den hade tom.känt sig så bekväm vid situationen att den skitit på Jerrys skalle under skallgivningen. Jerry hade varit helt blå på pannan av all blåbärsskit,men han fick slutligen sin hämnd när husse till sist avlossade sin BRNO 22 Magnum.

Nåväl,vi var på väg nedåt i terrängen. Snart skulle vi få höra Pikku Puruojas porlande,mörka vatten. Veckan innan hade jag sett en stor tjäderkull just här när jag metat öring i bäcken.Så jag var övertygad om att vi förr eller senare skulle hitta fågel.
Vi kommer fram till bäcken. Jerry befinner sig endast 20 meter framför mig och Janne går precis bakom mig och bär den enda bössa vi har med oss, Jannes BRNO 22 Magnum.
Plötsligt kastar sig Jerry åt sidan till vänster. En rejäl orrkull lättar.En av orrkycklingarna flyger mot oss och träar i en liten björk knappt 10 meter ifrån oss.Jerry är där inom 3 sekunder och låter fågeljäveln veta hut! Tätt och risigt är det, men trots det jag ser orren tydligt! Janne viskar-Ser du fågeln,jag ser den inte! Jag svarar Ja! -Ta du bössan då och skjut! Jag tar emot bössan samtidigt som jag viskande frågar hur jag ska hålla på fågeln,eftersom vi är så nära(det är ju hans bössa för bövelen, och vem vet hur han har skjutit in den)
-Håll mitt i säger Janne!
Näe,tänker jag i mitt stilla sinne. Har skjutit bort åtskilliga fåglar,när jag hållit mitt i på kort håll. Kikarsiktet ligger på geväret, någon centiméter över riktlinjen,och det gäller att ha detta i åtanke när man är i närstrid. Således så struntade jag i min väns råd,och höll en bit över fågeln. PANG!!! Jerrys 2:a fågel var bärgad,och hans framtid var utstakad :pow:
Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav Rokka » 17 aug 2012 19:03

Holy Moses,Gudars skymning,Herrejävlar(förlåt O Allsmäktige!) Snart,mycket snart är det verkligen dags igen. Det som efter den förra säsongen kändes som en uppförbacke i klass med Himalayas västra sluttning är faktiskt avverkad,avklarad(hur gick det till egentligen?)Och nu står vi återigen där i startgroparna,hukandes,fullständigt fokuserade.Fan,vad kul det ska bli, trots att domedagskorparna kraxat fram en profetia som talar om en katastrofal föryngring över hela landet.

Nåväl,ingen har väl undgått att märka att rått/sork stammen i år kraschat fullständigt,så därför är det nog inte så konstigt att kycklingarna ryker. Lägg sedan till istiden som rådde hela Juni så förstår ni att förutsättningarna denna säsong har varit tämligen obefintliga.Det är sannerligen tufft där ute om man är skogsfågel.
Trösten man kan luta sig emot är att förra säsongen var kanon,och därför torde det finnas kvar en hel del lite äldre fågel. I alla fall här i Tornedalen.

Minns en annan skral höst när jag jagade med Rokka. Hade fått massor med negativa prognoser inför premiären från diverse älgjägare,bärplockare,förståsigpåare mfl. Visst, det var ett dåligt år med dålig föryngring, men vi jagade likt förbannat som vanligt.Vad skulle vi annars göra? Den dagen man inte kan jaga är det väl bara att lägga sig ned och dö,eller?
Så premiärdagen släppte jag helt sonika vildingen som ögonblickligen försvann ned i en svacka mellan två mindre berg där en liten bäck ringlade sig fram genom tät vegetation. Ormbunkar,indiantuvor, blött och tätt och miljoner med knott.Om det mot förmodan fanns fågel någonstan,så var detta The place! Och mycket riktigt,snart hördes ett rungande ståndskall. Rokka hade nitat någonting nere vid bäcken.Smyger snabbt fram(jag sprang)tills jag är inom 100 meter. Då hör jag tydligt hur en höna ideligen ackompanjerar Rokkas skall. Smyger närmare,och hönan fortsätter att kackla.Kommer slutligen fram till Rokka som markerar björken som hönan sitter i alldeles utmärkt. Hönan kacklar på, och jag är inne på 20 meter, men jag får ändå inte syn på fanskapet och börjar bli aningen desperat.( Känner ni igen er?Blir alltid stressad av fåglar som låter)
Tar några steg till och får syn på hönan som nästan toppar i björken. Snabb anläggning. Pang! Hönan flyger iväg tillsynes helt oskadd.Premiären avklarad med en praktbom, Hallelujah! Rokka sveper förbi och ger mig en blick som får mig att känna mig som ett riktigt rötägg,ej värdig att vandra på Tapios stigar tillsammans med någon Flamma överhuvudtaget.

I ett försök att blidka Flamman så byter jag mark och jagar intill en myrsjö,och nu upprepar sig historien(nästan) Rokka hittar fågel nere vid sjön.Han skäller sin vana trogen tätt,och markerar återigen en björk med kliniskt exakthet. Ser en klump nästan högst upp i björken,och när jag fångar in den i kikarsiktet så sticker plötsligt en hals o huvud ut från klumpen. Skottet går,premiärfågeln bärgad.
Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav Pelle » 17 aug 2012 19:13

:)
Användarvisningsbild
Pelle

Inläggav Rokka » 25 aug 2012 18:58

Sätter in min premiärresume' här eftersom jag alltid tenderar att bli lite långrandig(hoppas ni har överseende :wink: ) Njae,det var många som hade spått ett katastrofår i år. Vet inte riktigt om jag kan hålla med,inte ännu i alla fall. Visst är det sämre än ifjol,men nog finns det fågel alltid.
For ut imorse med frugan och Tähti. Planen var att penentrera träsken/myrkomplexet mellan storbergen Tanko o Askilehto.Förberedde mig,efter alla domedagsprognoser på en lång fruktlös vandring. Men efter endast 10 min.ser jag att Tähti jobbar med en löpa vid en myrkant ca.100 meter framför oss. Vi står stilla och låter henne jobba. Strax reser hon en kompakt tjäderkull på ca 5 fåglar. Tähti nitar en av dem som sitter i en liten björk.Går rakt på i rask takt och upptäcker snabbt fågeln. Tar knästöd,då lättar hönan! Perkele,kanske enda chansen jag fick i år hinner jag tänka när Tähti drar igång igen 200 meter bort.Hon hittade hönan igen!
Återupptar smygandet och är snart i håll. Ser hönan som nästan toppar i den största björken på stället. Tar stöd på en myrtuva och släpper iväg 2,9 gram RWS-död. Då hade vi jagat i en halvtimme!!!

Ger tiken hjärta och lungor och fortsätter vandringen. Snart är det ståndskall igen,men fågeln släpper efter några minuter.Vi hinner aldrig fram. Kommer sen fram till en bergskant när jag hör en tupp komma flygandes,kraxa 2 ggr.och sätter sig 200 meter från oss.Tähti drar igång igen. Låter förtroendeingivande och stabilt. Ansiktsdok ner och ansmygning. Tät skog,och enorma granar omfamnar oss. Jag är ca.20 meter från tiken o tuppen när ytterligare en tupp lättar från marken bredvid skallträdet. Tähti kan inte motstå frestelsen,hon sticker efter tupp nr.2. När hon sedan kommer tillbaks har tupp nr.1 fått nog,han lämnar oxå grannskapet.

Forsätter sedan upp mot berget. Ser när tiken jobbar med en till löpa i bergskanten,så vi fryser fast och väntar. Nu hittar hon en ensam äldre höna ca.300 meter från oss som flyger rakt mot oss och träar i en tall,fullt öppet, 50 meter från oss.Straffspark! Intar skjutläge, och inväntar skallet.....som aldrig kommer!?. Tähti kommer, springer under trädet,men kan inte lokalisera hönan som efter en stund blir less och flyger sin kos.+17 grader och tyst fågel är svårt,även för en Skallkung.

Vänder slutligen hemåt och ser fram emot slutklämmen,ett parti som alltid hyser förhöstfågel. Men av det blev det intet!! Hör plötsligt gälla skall,hundslagsmål framför mig, så jag springer som en skållad Kunta Kinte framåt, och upptäcker slutligen 2 tikar i luven på varandra. Lyckas mitt i fighten med bedriften att koppla min tik. Åker sedan hemåt.Ser under hemresan en finsk bil parkerad på "mina"marker. Det har aldrig hänt förut!? SMS:ar omedelbart en kompis som snabbt svarar hemska fakta:Har du inte hört? Vi står inför en finsk invasion!! Finnar överallt!

Tydligen har de ansvariga lättat på regelverket och tillåter utomstående att köpa kort.Vilket medfört en blåvit armada. Kompisen hade själv stött på 2 finska ekipage,och jag fick som sagt för första gången på 21 år vara med om ett finskspetsslagsmål. Vart är världen på väg egentligen ?
Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav Snirpex » 04 okt 2012 13:56

Säsongen 2012 började verkligen inte på bästa sätt. Jobbade för första gången en premiärmorgon och kvällssläppet resulterade i noll fågelkontakter. Sedan följde 3 dagar med skitväder i Jokkmokk, extremt skygga fåglar och inte en endaste kull. Styrde då istället kosan ett 10-tal mil söderut mot kusten och mina hemmamarker.

För att tagga upp 2-åringen till max så fick han snällt sitta kvar i bilen medan jag och den äldre hunden gick förmiddagssvängen. En sväng med många fågelkontakter men ingen som ville sitta ordentligt.

Efter en snabblunch var det då äntligen dags för Akroyd's Lintu att få jaga på marken där vi förra säsongen hade stor framgång. Hunden vibrerar av jaktlust när pejlhalsbandet åker på. Tanken är att jaga en remsa ”trollskog” ovanför en skogsbilväg och sen nedsidan av vägen på väg tillbaka mot bilen.

Lilleman kopplas och vi traskar upp några hundra meter genom en ungskog. När vi har penetrerat ungskogen så är det bara en liten myr som står mellan oss och min älskade trollskog. Kopplet träs av och Lintus faroritord ”Hitta pippi!” bryter den annars totala tystnaden.

Likt en röd sportbil passeras myren på ett ögonblick och försvinner sedan in i skogen. Själv står jag lugnt kvar och bara njuter av att vara. Det hinner dock inte gå många sekunder innan ljuv musik börjar spela, ”VOV VOV VOV”! Kollar en snabbis på pejlen och ser ett spikrakt sträck från mig och sen 200 meter in i skogen.

Vilopulsen är utbytt mot maxpuls och ansmygningen påbörjas efter några minuters fint skällande. Ljudlöst förflyttar jag mig över den tjocka och mjuka mossa som beklär marken. Lilleman matar på som aldrig förr och när jag är inne på 40-50 meter får jag se honom i sett esse mellan några feta granar. Markeringen är klockren men pga. en fet Disneygran ser jag inte vad han skäller på.

Plan 1. Ta höger runt granen.
Plan 2. Ta vänster runt granen.
Plan 3. Gå genom granen.
Plan 4. Ta om.

Efter en kort betänketid faller valet på plan 3 och några sekunder senare ålar jag mig genom granen likt en grön mamba. En mamba som sekunden senare får ohälsosamt hög puls när konturerna från en riktig gammtupp urskiljer sig genom granens nedre grenverk.

Tuppen sitter helt öppet. 110% fokuserad på den röda krigaren vid trädets fot. Jag avancerar några decimeter till och hittar där en lagom stor lucka att avlossa ett säkert skott. Skottet går och i samma sekunder släpper tuppen sitt grepp om grenen och faller, stendöd, ner mot marken och välkomnas av en överlycklig röd krigare.

lintu_gammtupp_2012_2.jpg
lintu_gammtupp_2012_2.jpg (188.35 KiB) Visad 9752 gånger

Finnande i träd gav 5,1 kg tjädertupp och en oerhört nöjd husse :)
Att spara pengar på billig jaktutrustning, är som att stanna klockan för att vinna tid!
Användarvisningsbild
Snirpex

Inläggav ErikT » 04 okt 2012 14:40

Alltid lika kul att höra andras historier och se bilder. Man blir så sugen, trots det inte var många timmar sen man låg och ålade på span efter stortuppen.
Snirpex, vi har visst en gemensam vän. Herr storfiskarn J.Andersson i piteå.
ErikT

Inläggav Pelle » 04 okt 2012 14:41

Bra story och fin bild ! :)
Användarvisningsbild
Pelle

Inläggav Lefa » 18 okt 2012 05:49

Livströtta tuppar

För ett par år sedan var jag med om en grej i Jokkmokk som jag bara hört berättas om att en annan jägare varit med om tidigare. Tuppen flög ner till hunden på backen!
Skogen var tät, klen och hög och jag var inne på hagelhåll men såg inget. Tog det lungt och låg och spanade om fågeln skulle röra sig när hunden bytte position. Plötsligt brakar en tupp ur det grön och jag blev sådär besviken. Men - tuppen for brant ner och satte sig på backen en 30 m från skallträdet, skar näbb och gjorde front mot hunden. Men han blev ju inte långvarig på backen utan hunden drev upp han i träd igen. I upphetsningen missade jag att den nu träade några meter längre bort än första gången så efter första hagelsmällen satt den kvar med vingarna utbredda och sträckte på halsen. En smäll till så var den nere. En fin tupp men inget speciellt, en sånn där vanlig på en 4,2-4,3 kilo som verkade vara i bra form (utom i skallen).
Lefa

Inläggav Nimrod » 18 okt 2012 21:27

Användarvisningsbild
Nimrod

FöregåendeNästa

Återgå till Jakthistorier & Äventyr